De techniek waar Jan sloot zich waarschijnlijk mee bediende wordt gebaseerd op het wegschijven van informatie op een informatie drager, welke zich op een geheel nieuwe manier laat beschrijven.
Een nieuwe manier van fysieke opslag dus, oftewel categorie 2. Claims á la "een film in 16 KB" vallen daarmee alvast direct af.
Het opslag vermogen is illustratief vergeleken met het opslaan van bytes(bits), maar dat is alleen maar om het aantal aflezingen te tellen.
Dat is dan een misleidende vergelijking. Zoals door EvilBro al opgemerkt misbruik je de term bit hier. Een bit (wat van "binary digit" komt) is
per definitie een 0 of 1. Met quantumcomputers komen daar qubits bij, die kunnen 0 én 1 zijn.
Met allerlei slimme lichtfrequentie-uitlees-technologie kun je misschien wel een hele efficiënte Analoge Opslag Unit uitvinden (laten we hem 'nit' in plaats van 'bit' noemen) waarin je waarden van 0 t/m 2.000.0000 kunt opslaan en uitlezen. Prima, dat komt overeen met een hoeveelheid informatie van bijna 21 bits. Als zo'n nit minder oppervlakte of volume inneemt dan 21 bits op een moderne harde schijf of USB stick (en ook nog met praktische snelheid en nauwkeurigheid kan worden uitgelezen), dan heb je een zinvolle techniek uitgevonden.
Als men dan meetbare licht-frequentie in een naar een benodigde schaal gaat verdelen, kan met dus al snel 2.000.000 verschillende meetbare frequenties gebruiken.
Als je dan van deze 2.000.0000 (Ik noem ze voor het gemak even waardes) steeds 1 ber (bit gebrukt) dan is het niet moeilijk uit te rekenen hoeveel informatie er in één byte opgeslagen kan worden.
Er zijn dan namelijk 2,5599641602060793728010830389494e+50 permutaties mogelijk per 8 (bits)
Niet moeilijk dus om alle ooit gemaakte en bewaarde films in (128 kb) op te slaan:)
Je bedoelt: in 128 kilo
nits (of nytes, als 1 nyte = 8 nit / 8 analoge opslagpunten, die overigens exact 2,56e+50 permutaties hebben).
Daar komt dus zo'n foute claim vandaan als waar deze hele hype mee begonnen is: het ten onrechte interpreteren van nits (of andere fysieke opslageenheden) als bits.
En overigens lukt het dan nog bij lange na niet, die 128 kn van jou hebben slechts (2e6)
8*128*1024[ongeveer]6.741140125e+6607108 permutaties, voor een gemiddelde film zijn er 2
8*700*1024*1024[ongeveer]4.590405949e+1767655732 nodig. Weet je hoe
belachelijk veel meer mogelijkheden dat zijn?
fbituner schreef:Holland ik denk dat je der helemaal op zit!
Je ziet Rogier ik ben niet de enige met van die "onzin"...
Ben je het met me eens dat het verstandig is om eerst eens te definiëren over wat voor revolutie we het nu precies hebben: logische of fysieke verkleinding? (hierboven categorie 1 en 2 genoemd)
Snap je dat dat twee totaal verschillende dingen zijn?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.