Wanneer je niet roert in de soep gaat die inderdaad sneller koken, MAAR dat is enkel aan de onderzijde (de zijde waar de warmteoverdracht gebeurt). Het is daar dat de belletjes (verdamping) ontstaan en het is enkel daar dat de soep op dat moment kookt.
Wanneer je roert wordt de soep en dus ook de temperatuur van de onderste "laag" soep beter verdeeld over de volledige pot.
Hierdoor wordt de warmte homogener verdeeld over de soep en zal ze overal dezelfde (gemiddelde) temperatuur hebben, die natuurlijk lager ligt dan de (stel) 100°C waarbij de soep kookt... dus geen belletjes meer op de bodem van de pot en de soep kookt dus niet meer.
dit is wat ik al opperde nameling MENGELING. Stromend water heeft turbulentie en dus mengeling en dus wordt de warmte verspreid over meer water en dus is er meer energie nodig om water te laten verdampen. Het is namelijk een hele klus om water te laten verdampen.
Voor wat betreft het stromend water ga ik akkoord met hetgeen Xp reeds verschillende keren heeft gesteld :
In de veronderstelling dat de energietoevoer langs boven (een meer wordt niet langs onder verwarmd)
gelijk blijft, gaat het water dat stilstaat sneller verdampen omdat de temperatuur in de bovenste laag van het water hoger is dan wanneer het water zou stromen en er een betere verdeling van de warmte (en dus van de toegevoerde energie) zou gebeuren...
bij stilstaand water neemt een geringer aantal watermoleculen dezelfde hoeveelheid energie op ... ik neem hierbij aan dat de toename van energie-opname door de rimpels verwaarloosbaar is t.o.v de afvoer van deze energie naar de lagergelegen lagen van het water.
Het stilstaand water bevriest ook sneller om dezelfde reden. De afkoeling van de bovenste lagen duurt langer omdat de koude voortdurend wordt afgevoerd naar de rest van het water
Zoals reeds geopperd door Xp geeft ook volgens mij het mengen de doorslag...
dus :
stromend water verdamp trager ...
en de verdamping zal trager verlopen naarmate de stroming sneller is (= betere mengeling)