Uit interesse, in de Schrodinger vergelijking wordt
momentum P omgezet naar een vorm die
gelijk is aan
h/i x d/dx (x) waarvan het kwadraat
gedeeld door 2m dan de H operator is.
Hoe wordt P omgezet naar deze vorm?
Moderator: physicalattraction
ZVdP schreef:Hoezo is de gemiddelde waarde 0?
(Merk ook op dat een enkele sinusoïdale golf voor een vrij deeltje wel een oplossing is van de Schrödinger vergelijking, maar geen fysische oplossing is, daarvoor heb je een lineaire combinatie nodig in een golfpakket)
Hoe bedoel je? Die integraal stelt de gemiddelde positie voor. Natuurlijk zal die integraal bestaan voor alle functies die een eindig antwoord geven; of dat alle golffuncties op L2 zijn zou ik moeten nakijken.Die integraal bestaat niet en stelt bovendien fysisch niets voor; er bestaat geen enkel deeltje met die golffunctie.
ZVdP schreef:Om de Schrödinger vergelijking op te stellen, heb je geen impulsoperator nodig.
....
Nu p2/2m voortbrengen:
\(\Delta\Psi=-\frac{p^2}{\hbar^2}\Psi\)De Schrodingervergelijking kun je zien als je klassieke uitdrukking voor energie en impuls, waarbij je de klassieke uitdrukkingen E en p omschrijft naar operatoren die op je golffunctie inwerken.Dank je ZVdP.
Ik heb me niet goed gerealiseerd, dat de Schrödingervergelijking volgt uit de golffunctie en
energie-impulsvergelijking.
Wel raar dat de gemiddelde waarde van x altijd nul is voor een zuivere golf, terwijl er toch een impuls is.
De vorm van de impulsoperator kun je afleiden door te eisen dat deze operator translaties in de ruimte genereert, net zoals de Hamiltoniaan translaties in de tijd genereert. Een erg fijne en compacte afleiding hiervan kun je bijvoorbeeld in Nakahara's "geometry, topology and physics" vinden, hoofdstuk 1.1 tot 1.2.
Ik bedoelde enkel dat die integraal niet bestaat voorRudeoffline schreef:Hoe bedoel je? Die integraal stelt de gemiddelde positie voor. Natuurlijk zal die integraal bestaan voor alle functies die een eindig antwoord geven; of dat alle golffuncties op L2 zijn zou ik moeten nakijken.
Kun je je uitspraak toelichten?
Hier volg ik niet goed. Ik gebruik toch nergens de impulsoperatorWaar haal je de specifieke vorm van\(p^2\)vandaan, dan? Dan gebruik je de operatorvorm van p toch al?
Je steltZVdP schreef:Ik bedoelde enkel dat die integraal niet bestaat voor\(\Psi=\sin x\)Hier volg ik niet goed. Ik gebruik toch nergens de impulsoperator\(\hat{p}\)?
Ik stel de Schrödinger vergelijking op via\(E=\frac{p^2}{2m}\)(als gegeven uit de klassieke mechanica)
en bereken hieruit de impulsoperator\(\hat{p}=\frac{\hbar}{i}\frac{\partial}{\partial x}\)