Rogier schreef:Dat is dan een misleidende vergelijking. Zoals door EvilBro al opgemerkt misbruik je de term bit hier. Een bit (wat van "binary digit" komt) is per definitie een 0 of 1. Met quantumcomputers komen daar qubits bij, die kunnen 0 én 1 zijn.
Met allerlei slimme lichtfrequentie-uitlees-technologie kun je misschien wel een hele efficiënte Analoge Opslag Unit uitvinden (laten we hem 'nit' in plaats van 'bit' noemen) waarin je waarden van 0 t/m 2.000.0000 kunt opslaan en uitlezen. Prima, dat komt overeen met een hoeveelheid informatie van bijna 21 bits. Als zo'n nit minder oppervlakte of volume inneemt dan 21 bits op een moderne harde schijf of USB stick (en ook nog met praktische snelheid en nauwkeurigheid kan worden uitgelezen), dan heb je een zinvolle techniek uitgevonden.
Correct geïnterrumpeerd. Deze techniek wordt in een heel andere toepassing al gebruikt als controle en besturings techniek; Door een speciaal geslepen Lens wordt dan een lichtstraal(witlicht) gebroken en aan de hand van de gemeten licht-frequentie kan men veel meer waarden(oa afstand lichtbron 3d positie van de) lens aflezen als dat met laserapparatuur mogelijk was.
1 bit is inderdaad 0 of 1, daarom is het onmogelijk om zoveel info op 128 kb kan, daarom probeerde ik dus uit te leggen dat 1 bit ook één aflees punt is op een informatie drager. daaruit volgt dan dat 8 bits één karakter vormt in bytes weergegeven, 128 kb zijn dus 131072 karakters bestaande uit 1048576 bits.
De nieuwe techniek zou als men met karakter samenstelling van 8 bits, ook op 131072 karakters uitkomen.
Maar dat is juist niet het geval. Want als we praten over 2000000 waarden dan hebben we het over 2000000 verschillende waarden. Dat betekend dat we per aflees punt meerdere waarden tegelijk kunnen aflezen.
Hoeveel waarden tegelijk hangt natuurlijk van de kwaliteit af. Ik ga uit van 8 waarden tegelijk uitleesbaar.
20000000^8 = 2,56e+50 Wat inde buurt komt van 21 karakters uit het 8 bits karakterset (256 ^ 21= 3,74e+50
Ter vergelijking met een normaal opslag medium van 128kb Met evenveel uitleespunten: 1048576bit
Is deze furistische opslag medium met net zoveel uitlees punten 1048576 maal 21 karakters dus 22 mb groot.
Bij lange na niet genoeg om zoveel film op kwijt te kunnen dat realizeer ik me nu ook na even goed na te rekenen
Rogier schreef:Je bedoelt: in 128 kilonits (of nytes, als 1 nyte = 8 nit / 8 analoge opslagpunten, die overigens exact 2,56e+50 permutaties hebben).
Daar komt dus zo'n foute claim vandaan als waar deze hele hype mee begonnen is: het ten onrechte interpreteren van nits (of andere fysieke opslageenheden) als bits.
Klopt, Maar men bedoelt dan uitlees punten.
En overigens lukt het dan nog bij lange na niet, die 128 kn van jou hebben slechts (2e6)8*128*1024[ongeveer]6.741140125e+6607108 permutaties, voor een gemiddelde film zijn er 28*700*1024*1024[ongeveer]4.590405949e+1767655732 nodig. Weet je hoe belachelijk veel meer mogelijkheden dat zijn?
Ook dat klopt Alleen het aantal permutaties is iets meer : (2e6)
21*8*128*1024[ongeveer]2,5226548e+138749268 , Maar ik ben wel een beetje te entousiast geweest, dat geef ik toe.
Rogier schreef:Ben je het met me eens dat het verstandig is om eerst eens te definiëren over wat voor revolutie we het nu precies hebben: logische of fysieke verkleinding? (hierboven categorie 1 en 2 genoemd)
Snap je dat dat twee totaal verschillende dingen zijn?
Ofcours,
Een lochische verkleining wordt bereikt door terugkerende patronen Juist maar één keer op te slaan en op de betreffende plaats een verwijzing naar dat patroon geven. Dat is hier niet aan de orde.
Dus een fysieke verkleining, een fysieke verkleining wordt normaal gesproken bereikt door de uitleespunten dichter op elkaar te kunnen plaatsen, Hier gaat het over een heel andere manier van opslag. Waardoor ook de datadichtheid sterk vergroot kan worden.