Ik had het al eerder gezegd, maar nog maar een keer: bij 60 microfoons heeft kennelijk elk instrument/zanger zijn eigen microfoon. Als je die via de pan-regelaar op zijn plaats in het stereobeeld zet is er helemaal geen faseverschil tussen links en rechts. Voor dat ene instrument dan. Tussen instrumenten onderling uiteraard wel, maar dat is bij elke opnametechniek onvermijdelijk, en wordt ook door niemand als een probleem gezien.
je zegt: kennelijk....daar kan ik uit opmaken dat dit niet je vak is....
Ik heb een HBO-studie muziek/geluidstechniek gedaan, geleerd hoe je in een studio een band opneemt, een drumstel, gitaren, zang, blazers. en ook les gehad over orkestopnames, enzovoort.
fase problemen kan je zeker wel krijgen als je stereo Links en rechts samenvoegd tot mono.
Kan...hoeft niet..en dat is dus nu juist wel het probleem voor alle technici: fase verschillen.
overal en nergens.
en 60 microfoons in een ruimte is een heeeellleeeeboel fase-verschuivingen bij elkaar. het is gewoon zo.
dat weet elke technicus. en dat is juist wel een probleem, want het is vrij moeilijk te controleren, en het geluid kan juist helemaal vervormen..dunner worden, vreemde pieken geven, als een dolle zee van frequenties.
en dan komt er nog bij dat bij popmuziek veel gewerkt wordt met allerlei apparatuur om het geluid mooier te maken, een effect te geven, te equalizen, enzvoort. Veel van deze effecten zijn stereo, en kunnen bij mono fase-problemen opleveren.
bij het afmixen van muziek wordt er ook vaak rekening mee gehouden dat het ook via een transistorradiootje kan worden afgespeeld wat maar een speaker heeft. Links en rechts samen naar mono moet wel een beetje blijven klinken.
als ik je nu eens hier in mijn studio uitnodig, dan kan ik het je zo laten zien allemaal. ik heb hier ook een fase-meter.
heel interesaant om te zien hoe dat werkt met twee microfoons.
p.s:
een akoestische gitaar stereo met twee microfoons opnemen is al vrdagen om moeilijkheden met fase-verschillen als je niet weet wat je doet, en niet weet hoe het werkt. dus laat staan een zaal met 60 microfoons!
muziek en geluid is mijn lust en leven!