susabb
Artikelen: 0

Windbelasting

beste,

de volgende norm ( NBN EN 1991-1-4:7.9.1 ) geld voor cirkelvormige cilinders, de vraag is of deze norm geldt voor gesloten en open cilinders?

mvg.
TeunisTVM

Re: Windbelasting

Dat hangt er af wat er in de norm genormeert wordt.

ik weet niet wat je precies zoekt of van plan bent, wellicht iets meer achtergrond info kan handig zijn.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein
susabb

ik wil gewoon weten hoe wordt de windberekening van een cilinder tank zonder afdek gemaakt? de coefficenten en zo...
TeunisTVM

Onderstaande formules klinken je dan bekend in de oren.

F_w=qcA

q= δ/2 v^2

dat is conform norm en onderstaande link kom je hem ook tegen.

Drag coefficient
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein
bessie

Ik weet het niet zeker, zeg het als ik het fout heb, maar ik denk dat je op zoek bent naar het effect van het afdekken van de cylinder. Ik kan je niet vertellen voor welke de norm geldt, maar ik weet wel dat er een enorm verschil is tussen de twee.

Een gesloten cylinder wordt min of meer laminair omspoeld, met wat randeffecten op de bovenzijde.

Als de bovenkant open is, wordt de stroming daar zo turbulent, dat de windkrachten daar groter zijn dan die op de hele cylinder in het gesloten geval.

Omdat het ook nog bovenop gebeurt, waar de open cylinder het zwakst is, en de gesloten cylinder relatief sterk, begrijp je wel dat de sterkte-eisen waarschijnlijk volledig verschillend zijn.

Terug naar “Klassieke mechanica”