die hanze schreef:Ik vind het anders vrij logisch dat moest het heelal toch een eindig volume hebben dat het dan geen grens heeft zoals het aardoppervlak geen grens heeft doordat het rond is .
Ik stel met het heelal dan voor als het oppervlak van een drie dimensionale vorm, geen idee hoe het eruit ziet maar zo heb je in elk geval geen grenzen.
Er zijn meer ruimtelijke figuren die geen einde of grens hebben, zoals het touwtje waarvan begin en eind aan elkaar vastgeknupt zijn. Maar helaas hebben die geen waarde voor het heelal, omdat wij het helaal waarnemen als ruimte, met volume.
Dus zeggen dat iets oneindig is zonder dat het volume heeft geeft geen aanvaardbaar beeld van het heelal. Het heelal kan oneindig zijn, oneindigheid is niet per sé het heelal. Wat oneindig is voelen we wel een beetje aan, maar toch ook weer niet voldoende.
Wiskundige oneindigheid kun je vastpakken: het oppervlak van een voetbal is pi maal iets, en pi heeft oneindig veel (of zijn het aftelbaar veel) getallen. Zelfs een in drieen gesneden komkommer heeft oneindig veel cijfers achter de komma, want 0,3333333.. heeft geen einde. Toch kun je een in drieen gesneden komkommer eten.
Zolang dus niemand een ander (niet wiskundig) beeld kan geven van oneindigheid heeft het geen zin te spreken over een oneindig groot heelal, of juist de onmogelijkheid daarvan (met als consequentie een grens in menselijke termen).
Ik vind het niet logisch dat het heelal een grens heeft, juist omdat te denken aan iets buiten die grens mij moeilijk valt. Evenmin vind ik het logisch dat het heelal geen grens heeft, want ik ken niets zonder grens. Tenminste niets waarin ik me kan voorstellen te leven. Datgene wat ik kan waarnemen en bedenken, is dus niet toereikend is om het heelal te beschrijven. Ik vind het moeilijk mij over te leveren aan wiskundige beschouwingen over oneindigheid, terwijl die aantoonbaar niet kunnen kloppen in de fysische werkelijkheid.
Ik hanteer daarom de norm, dat elke menselijke beschrijving van het heelal tekortschiet en dus niet volledig is. En dat (helaas) een onvolledige omschrijving niet aan te vechten is.