Gesteld dat aarde en blok beton via wrijving verbonden blijven. Gesteld dat het blok zo zijn impuls overgeeft aan de aarde. Dan komt het er op neer dat de muur beweegt met een kwadriljoenste m/s. Wat is daar dan uberhaupt het effect van. Ofwel, welk praktisch nut heeft het om zo'n impulsberekening uit te voeren?
Het blok beweegt niet tov de aarde en dus ook niet tov een camera die met de aarde is verbonden. Dat ze met z'n allen de aarde anders hebben laten bewegen is toch helemaal niet interessant?
Minne durk vraagt om de massa van een blok beton dat niet gaat bewegen tijdens een botsing. Ik heb aangetoond dat als de kreukelzone 25 cm is, de kracht tijdens de botsing ongeveer constant is, en snelheid en massa kloppen, dat je dan de wrijvingscoefficient nodig hebt om te bepalen hoe zwaar het blok is. Ik ga uit van (zie
http://www.supercivilcd.com/FRICTION.htm) mu tussen 0,3 en 0,7, dan is de benodigde massa tussen 8 en 18 ton.
Helaas zal tijdens de klap de kracht niet constant zijn. In de praktijk is een klap van 6g misschien wel waar auto's op berekend worden, omdat een mens ongeveer 12g kan verdragen zonder blijvend letsel. En bij 50 km/h mag de kreukelzone al tekortschieten. Het gaat dan om aanvaardbaar letsel...
(Vliegtuigen gaan op 16g, omdat bij een crash wel blijvend letsel op mag treden.)
Anderzijds zal het betonblok denk ik zo'n 8 m3 zijn, dus 2x2x2 m, en dus zal de hoogte van de bumper ervoor zorgen dat het blok niet gaat schuiven maar kantelen. De achterkant graaft zich iets in en ik vermoed dat door het optillen van het zwaartepunt een deel van de energie verloren gaat. Ik weet niet of hier veel aan te rekenen valt.
Laatste overweging is het betonblok te verankeren, het breken van de ankers neemt dan energie op, of het blok van achter te schoren (schoor drukt in de grond en verhoogt de wrijving). Zet je je film op WSF-cafe?