haardracht lijkt me niet de juister vergelijking tussen religie en wetenschap ze. Maar goed. Ben dan ook nog een groentje hier he. Misschien geeft dit toch meer stof tot nadenken onder jullie: Religie zonder wetenschap is blind, wetenschap zonder religie is kreupel.Zoals anderen reeds meldden in dit topic: we zijn niet tegen zulke discussies an sich, naar onze mening is Wetenschapsforum alleen niet de juiste plaats voor zulke discussies. We zijn bijvoorbeeld ook niet tegen discussies over haardracht, alleen kun je dan beter terecht op een forum voor kappers.
Ik zie niet in waarom. Ik kan al jaren prima af zonder religie, en velen met mij. Ik zie ook weinig atheïstische wetenschappers mank lopen...Religie zonder wetenschap is blind, wetenschap zonder religie is kreupel”.
Zelf heb ik mij nooit zo verdiept in fora waarop religie (op enig niveau) wordt besproken. Maar ook ik zou zeker benieuwd zijn hoe ze dat in de hand houden!Ik vraag me overigens af hoe moderatoren buiten WSF hun religie-forum vrij houden van gezwam? Kan dat hier niet?
jo-sharis schreef:Best jammer dat deze topic niet meer is ? Ook al ben ik net nieuw op dit forum, wil ik toch even mijn gedacht schrijven.
Het leek me net leuk om de moderne wetenschap te plaatsen tegenover die oeroude geloven in de werld. En geloof me, wetenschap kan nooit alles verklaren ook al willen we dat zo graag. Daarom dat ik het zo jammer vind van deze fora.
Sharis
Waarom tegenover elkaar? Ga je er op voorhand van uit dat ze niet samen gaan?Het leek me net leuk om de moderne wetenschap te plaatsen tegenover die oeroude geloven in de werld.
Met geloof me bedoel je dat dit onderdeel uitmaakt van een religie?En geloof me, wetenschap kan nooit alles verklaren ook al willen we dat zo graag.
Dit is precies het soort opmerking dat het filosofieforum zo onmogelijk maakt. Zelfs al kan wetenschap niet alles verklaren, dat is geen reden om dus maar in het wilde weg te gaan brabbelen. Dit concept bleek voor de gemiddelde filosofieforumbezoeker (3 keer dubbele woordwaarde graag...) erg lastig.En geloof me, wetenschap kan nooit alles verklaren ook al willen we dat zo graag.
Het is verleden tijd; een jaar geleden zijn ze gesloten.volgens mij gaan ze wel samen (al moet het dan van beide kanten komen) Dat is net de reden waarom ik het zo spijtig vind dat deze topic verleden tijd lijkt te gaan.
Het punt is, zoals reeds herhaaldelijk gesteld in de afgelopen 5 pagina's dat mensen onder het mom van filosofie of religie gaan brabbelen. En dat is ongewenst. Evenals het ongewenst is om onder het mom van natuurkunde te brabbelen. Praktijkervaring wijst echter uit dat dit voornamelijk gebeurde bij filosofie- en religietopics.EvilBro ? Brabbelen ? Wilde weg ? Volgens mij lijkt het voor sommige mensen heel moeilijk om open te staan voor religie's. En zo komen we nergens he.
Ok Ger.Ger schreef:Het is verleden tijd; een jaar geleden zijn ze gesloten.
Het punt is, zoals reeds herhaaldelijk gesteld in de afgelopen 5 pagina's dat mensen onder het mom van filosofie of religie gaan brabbelen. En dat is ongewenst. Evenals het ongewenst is om onder het mom van natuurkunde te brabbelen. Praktijkervaring wijst echter uit dat dit voornamelijk gebeurde bij filosofie- en religietopics.
Ik vind dit een onbegrijpelijk 'move'. Ik geloof heilig in debat, discussie, argumentatie. Wat is er anders tussen andersdenkenden, mogelijk? Anders dan dit wegdrukken blijkbaar van andersdenkenden? Want zo voelt het aan, als een impliciete, onuitgesproken, censuur. Met connotatie richting bijvoorbeeld voormalig Oost-Duitsland. Sorry. But I'm not amused. Verarming trouwens van wat in het Nederlandse mogelijk is. Moet filosofie per se wetenschappelijk verantwoord zijn? Wat is trouwens wetenschappelijk? Weten jullie dat? Precies??? Filosofie is close, dicht bij het hart, het leven, het alles. Who the hell are you, om te bepalen wat filosofie is? En wat relevant is?
Zelf heb ik mij nooit zo verdiept in fora waarop religie (op enig niveau) wordt besproken. Maar ook ik zou zeker benieuwd zijn hoe ze dat in de hand houden!