Wat ik wil weten is in welke richting de Zon beweegt in ons sterrenstelsel?
In een (waarschijnlijk min of meer) cirkel rondom het centrum van dat zonnestelsel.
hieronder een gezicht op ons zonnestelsel vanaf het centrum van de melkweg (vakantiefotootje
)
http://www.telusplanet.net/public/fenertyb/solsysGC.html
(door mij bewerkt van die site )
- zonnestelsel 924 keer bekeken
ik weet niet of de zon in dit plaatje naar links of naar rechts gaat. Verder is de baan van de zon in het plaatje een mooie rechte lijn, terwijl de zon eigenlijk enkele keren per baantje door het equatoriaal vlak van de melkweg gaat, daarbij bewegend van enkele tientallen lichtjaren erboven tot enkele tientallen lichtjaren eronder, zo'n beetje als een paardje aan zo'n verticale staaf op een ouderwetse draaimolen, in een rondje en op en neer.
Verder, aangezien er een wet van behoud van impulsmoment is zou dat volgens mij moeten betekenen dat als we ongeveer 60 miljoen jaar verder zijn (een kwart rondje van de zon rond het centrum van de melkweg) dit plaatje er dan ruwweg zó uit zou moeten zien:
- zonnestelsel_2 922 keer bekeken
Oftewel, vanuit het centrum van de melkweg kijk je dan volgens mij min of meer frontaal op de ecliptica (het baanvlak van de planeten rond de zon)
Al met al geen makkie dus om de beweging van de aarde rond het centrum van de melkweg te beschrijven. In het perspectief van de diameter van de baan van de zon rond de melkweg vergeleken met de diameter van de baan van de aarde rond de zon valt dat geschroef en gebobbel echter geheel in het niet. Misselijk zullen we er dus niet van worden...