Ik kan me deels in je argumentatie vinden, maar toch ook weer niet volledig. Zoals je zelf stelt, is de heoveelheid ijs op de Noordpool seizoensgebonden, waarom zou je de aangroei gedurende het laatste jaar dan niet als zo'n deel van een fluctuatie zien?
Ja natuurlijk zou je dat kunnen zien als fluctuatie. Sterker, zo moet je het ook zien. Maar ook alle jaren daarvoor moet je zien als fluctuaties. Het is toch zot om een standaard (0-meting) te bepalen over een x-aantal jaren in een zich chaotisch en dynamisch gedragende klimaatsysteem, welke duizenden en duizenden jaren altijd en continue veranderd en soms zelfs extreem?. Wat is dan de wetenschappelijke significantie van het elk opvolgend jaar te gaan vergelijken met een relatief kleine tijdspanne van je 0-meting?. Wat is 100 jaar in een tijdspad van duizenden en duizenden jaren?. Is het wetenschappelijk verantwoord om dan conclusies aan die 100 jaar te stellen?.
Bovenstaande is wat ruw beschreven als of ik wil zeggen dat de hele klimaatwetenschap van tegenwoordig niet berust op wetenschap. Dat is wat ik absoluut niet wil zeggen. De klimaatwetenschap heeft enorme sprongen gemaakt in zijn jonge bestaan. Maar ik heb me de laatste maanden echt eens verdiept in allerlei wetenschappelijk rapporten. Van zowel de gebruikte rapporten door het IPCC en de data beschikbaar uit metingen, als de voorspellingen die worden gedaan.
Ik kan niet anders concluderen dan dat het vooronderstelde menselijke deel aan de opwarming enkel wordt bewezen in computermodellen. Dat komt omdat een deel van de opwarming niet verklaard kan worden door natuurlijke variaties, dus stelt "men" dan moet de factor mens daar verantwoordelijk voor zijn. Echter dit laatste is zo belangrijk, de natuurlijke variaties, dat zijn alleen de natuurlijke variaties waarvan "men" vermoedt dat men "ze" begrijpt en tevens "begrijpt" wat de invloed van deze variaties is op elkaar. Maar men weet dat er ook variaties bekend zijn welke men niet helemaal begrijpt, b.v. wolken en waterdamp. Maar misschien zijn er ook variaties die men helemaal niet kent. Men heeft een theorie over het interne klimaatsysteem (alles in onze atmosfeer). Echter de bron van warmte ligt buiten ons interne systeem, nl. de zon en radiatie vanuit de ruimte. Men probeert dus alleen het gevolg (intern klimaatsysteem) als oorzaak te verklaren.
Ik blijf wetenschap zien als iets wat de theorie in de praktijk beschrijft, echter de laatste pakweg 10 jaar wijken de metingen af van het geen de wetenschappelijke theorie voorspeld. Het is de afgelopen 10 jaar niet structureel warmer geworden jaar op jaar, de uitstoot van menselijke CO
2 is niet afgenomen maar "gewoon" structureel jaarlijks toegenomen. Het weer is niet extremer geworden, we hadden op het noordelijk halfrond zelfs een extreem koude winter dit jaar. Deugt de theorie van menselijke opwarming dan niet?. Nee dat kan je niet stellen maar je kunt tevens, net zo min, bewijzen dat we als mens wel mede oorzaak zijn aan de opwarming.
Het bewijs dat het IPCC "levert" voor menselijke opwarming is "slechts" gebaseerd op computermodellen. Als ze echt empirische bewijs hadden, dan was er wel een mega-persconferentie geweest om dit te verkondigen.
Als je geinteresseert bent in global warming en klimaatwetenschap dan kan ik je het boek van Salomon Kroonenberg "De menselijke maat" van harte aanbevelen. Zie:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken...2704/index.html Dit boek vindt ik persoonlijk een must om eerst alles in het
"juiste" perspectief te zien. En dan je eens te verdiepen in de onderliggende wetenschap gebruikt door het IPCC.