Momenteel ben ik gestart met een project voor het analyseren van krachten en wrijvingen op een systeem.
Het gaat hierbij om met testen en gegevens voorspellingen te doen over het karakter in de praktijksituatie.
Inhoudelijk wordt er een doek gespannen die een voorspanning heeft (voorspanning gegeven door opgerolde veer, waarbij voorspanning groter wordt naarmate het doek verder uitgetrokken wordt) De gelijkmatig verdeelde kracht aan de voorkant van het doek is manueel en graag wil ik te weten komen hoe ik mijn project aan moet pakken. In beginsituatie zit het doek compleet opgerold om de veer heen, wanneer je trekt aan het doek zal de veerspanning toenemen
Ik wil inzicht krijgen in de wrijving die veroorzaak wordt in de veer, en hoe groot de handbediening moet gaan bedragen in de praktijksituatie. De veer zit aan beide kanten ingesloten. Theorie en praktische tests moeten hulp bieden.
Hoe kan ik dit analyseren of welke stappen moet ik zetten? Eerste analyse zal gebeuren met een rechte veer, later moet deze ook berekend worden met een curve in de veer (lichtelijk gebogen veer)
Onderstaand een situatieschets om het wat duidelijker te maken.