Zeker, ook ik ontken niet dat de metingen laten zien dat de aarde ietwat is opgewarmd.
Zonder persoonlijk te willen worden, maar dat heb je voorheen wel gedaan:
het warmt immers 10 jaar al niet structureel op
iets wat door mij, of door welke sceptici dan ook (enkele daar gelaten) niet wordt ontkent. Maar of dit direct een probleem is?
Er is een opwarming gemeten die significanten structureel is, en groter dan eerdere periodes van opwarming. Als die opwarming zich doorzet zorgt dat op tal van plaatsen voor problemen met betrekking tot de leefbaarheid, onder andere in gebieden waar de bevolking financieel niet in staat is zich tegen die gevolgen te wapenen.
Er is dus sprake van een probleem, een probleem dat niet verdwijnt door de opwarming "ietwat" te noemen.
Laat duidelijk zijn dat opwarming niet gelijk staat aan klimaatverandering, dus of er een probleem is, is dus maar de vraag.
Er is sprake van een opwarming over een langdurige periode die over een groot gebied optreedt. Met die opwarming gaan ook veranderingen in onder andere neerslaghoeveelheid gepaard. Er is dus sprake van een veranderend klimaat. Maar ook als je dat niet zo wil noemen blijven de problemen bestaan.
Daarnaast is de opwarming geconstateert door een locatie X met Locatie Y op tellen en dan te gemiddelden, en te vergelijken met een normaal temperatuur.
Ik weet niet of je het bewust doet, maar het IPCC AR4 zegt iets anders. Zie
hoofdstuk 3 van het rapport van werkgroep 1.
Of dit wetenschappelijk gezien, met in achtneming van de beperkte data reeks in de tijd, van significante (wetenschappelijke!) waarde is, daar zet ik wel vraagtekens bij.
Als je serieus genomen wil worden moet je toch echt eens beginnen met te onderbouwen waar die vraagtekens precies betrekking op hebben en waarom ze gerechtvaardigd zouden zijn. Met enkel uiten dat je er vraagtekens bij zet schiet een wetenschappelijke discussie niets op.
Daarnaast of de opwarming komt door alleen CO2 is de vraag. Let op: ik ontken niet dat CO2 een rol speelt in onze interne klimaatsysteem. Er zal ook geen sceptici zijn (enkele daar gelaten) die dat zouden ontkennen.
Opnieuw: Er wordt helemaal niet beweerd dat de opwarming enkel door CO
2 komt. Laat je stromannen achterwege.
Echter waar ik en sceptici (enkele daargelaten) een grote vraagteken bij zetten is de rol die men toespeelt aan het effect welke men A) aan CO2 toekent, en B) stelt dat juist de CO2 uitstoot van de mens, verantwoordelijk is voor de opwarming, of te wel AGW. Juist wanneer je het rapport leest van het IPCC, waaruit blijkt dat AGW alleen bestaat in computer modellen.
Sorry, maar dit is echt gezwets van de bovenste plank waaruit blijkt dat je ofwel niet wil snappen hoe wetenschap in zijn werk gaat, ofwel dat je vindt dat deze manier van werken niet gebruikt mag worden voor dit specifieke vraagstuk.
Om kort te gaan: Iedere tak van wetenschap maakt voor ieder vraagstuk een model van de situatie. En tegenwoordig worden die modellen doorgerekend met computers.
Wat je hier kennelijk doet is je druk maken om het feit dat het IPCC getallen invult voor de hoeveelheden CO
2 die vrijkomen bij allerlei menselijke activiteiten. Je zou in je recht staan als die getallen zouden zijn verzonnen om een model kloppend te maken en geen relatie hadden met de realiteit. Maar goed, daar is natuurlijk geen sprake van.
En op deze modellen valt meer dan zat op aan te merken.
Uiteraard, dat staat ook gewoon te lezen in IPCC AR4. En in de tussentijd zit "de klimaatwetenschap" niet stil. Open eindes worden aangepakt, modellen worden uitgebreid, meetmethodes verbeterd,
Het probleem van de theorie is, er is geen empirisch bewijs, anders had men al lang een mega persconferentie belegt waar je U tegen zei.
Kijk eens om je heen, zou ik zeggen.
Oh absoluut, ik had het in dit verband ook alleen over klimaatwetenschap.
Ook, of misschien zelfs vooral de klimaatwetenschap heeft én geeft antwoorden. Maar die lijken aan dovemansoren gericht.
Maar afgezien daarvan denk ik, als de wetenschap niet meer openstaat voor kritiek en dit niet kan weerleggen.
Dat is dus wat ik in de vorige post aangaf: De wetenschap staat open voor kritiek, een groot deel van de kritiek komt zelfs van de (klimaat)wetenschap zelf. Maar wat we zien is dat die kritiek wordt weerlegd, dat het dan eventjes stil is, en dat dan nagenoeg, of zelfs exact dezelfde argumenten toch weer worden gerecycled.
En erger zelfs, data en gebruikte methoden niet publiekelijk maakt.
Zwets. En nee, we gaan het niet opnieuw over CRU hebben.
De critici monddood en belachelijk maakt.
Zie boven. De meeste critici maken vooral zichzelf belachelijk, met opmerkingen als:
De voorspellende trends niet overeenkomen met de meetdata.