Goh, ik denk dat je dan gelijke rechten en gelijkheid door elkaar aan het halen bent. Mannen en vrouwen ZIJN niet hetzelfde, maar ze zouden wel over dezelfde rechten moeten beschikken.Wat vinden jullie? Kan een dergelijk onderscheid op basis van geslacht, of niet? Waarom wel of waarom niet?
Dan zou men toch een vervangend soort dienstplicht voor vrouwen kunnen voorzien? Hoe dan ook, ik vind het onaanvaardbaar dat mannen verplicht werden/worden een jaar van hun leven af te staan aan de maatschappij en vrouwen niet. Zou men het omgekeerde doen, dan zou het land te klein zijn, iedereen zou het hebben over onaanvaardbare discriminatie op basis van geslacht.317070 schreef:Goh, ik denk dat je dan gelijke rechten en gelijkheid door elkaar aan het halen bent. Mannen en vrouwen ZIJN niet hetzelfde, maar ze zouden wel over dezelfde rechten moeten beschikken.
In die zin is het volgens mij wel verdedigbaar dat alle vrouwen die dat willen in het leger zouden moeten kunnen, maar dat het daarom niet mogelijk zou moeten zijn enkel mannen te vragen is volgens mij onterecht.
Het leger wil bij een dienstplicht een zo goed mogelijk leger samenstellen. Dat hierbij geschift wordt in geslacht, lichaamsbouw, gezondheid, enz. om rekruten te selecteren is volgens mij niet meer dan terecht. Mensen die zich onrecht aangedaan voelen kunnen zich nog steeds vrijwillig aanmelden, niemand wordt uitgesloten, alleen wordt niet iedereen verplicht. Het is duurder om sommige rekruten op te leiden dan andere...
Je haalt m.i. een recht en een plicht door elkaar. Ja, mannen en vrouwen hebben gelijke rechten. Maar daar volgt niet noodzakelijker wijs uit dat ze gelijke plichten hebben. Dat kan best afwijken.Het gaat er niet om dat vrouwen gelijke rechten hebben en dus ook maar in dienst moeten. Het gaat er volgens mij om dat alleen mannen verplicht wordt om te dienen en dat is gewoon tegen de wetten op gelijke behandeling. Als mannen verplicht worden iets te doen moet vrouwen datzelfde verplicht worden. Op grond daarvan kan een man zijn dienstplicht aanvechten met het argument dat de dienstplichtwet niet conform de grondwet is. Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd?
Ben ik niet met je eens: Dienstplicht is ook geen recht, maar een plicht. Afgezien of er sprake zou zijn van discriminatie tussen man en vrouw. Is het natuurlijk wel zo dat wanneer men rechten " krijgt" een logisch gevolg is dat dit ook plichten met zich meeneemt. Het één bestaat niet zonder het ander. "Je hebt het recht om bij verkiezingen te stemmen, maar het is je plicht het beleid hieruit volgend op te volgen." . "je hebt het recht om met een auto vrij van A naar B te rijden, maar je hebt wel de plicht belasting te betalen". Veel mensen beroepen zich vaak op hun rechten maar willen hun plichten nog wel eens vergeten.Dienstplicht vind ik geen recht, maar wel een ernstige beperking van je rechten, van je vrijheid. Juist zij die verplicht worden zijn het slachtoffer van discriminatie.
In het geval van dienstplicht vind ik dit opzich ook geen probleem. Je hebt in een land bepaalde rechten en vrijheden, en ik vind het dan ook logisch dat je een militaire opleiding krijgt om die rechten, in het geval deze worden bedreigd, te kunnen verdedigen als land. Ik vind dat je als regering die plicht kan opleggen aan je bevolking. Je beroepen op het recht van vrijheid van de mens, komt m.i. ook gelijk uit voort dat het je plicht is deze vrijheid te verdedigen, en een militaire opleiding hierdoor een logsich gevolg is.
Mooi gesproken. Maar, in dit geval gaat het dus ook om de plicht voor vrouwen en mannen. Waarom mannen wel en vrouwen niet?Helly1975 schreef:Ben ik niet met je eens: Dienstplicht is ook geen recht, maar een plicht. Afgezien of er sprake zou zijn van discriminatie tussen man en vrouw. Is het natuurlijk wel zo dat wanneer men rechten " krijgt" een logisch gevolg is dat dit ook plichten met zich meeneemt. Het één bestaat niet zonder het ander. "Je hebt het recht om bij verkiezingen te stemmen, maar het is je plicht het beleid hieruit volgend op te volgen." . "je hebt het recht om met een auto vrij van A naar B te rijden, maar je hebt wel de plicht belasting te betalen". Veel mensen beroepen zich vaak op hun rechten maar willen hun plichten nog wel eens vergeten.
In het geval van dienstplicht vind ik dit opzich ook geen probleem. Je hebt in een land bepaalde rechten en vrijheden, en ik vind het dan ook logisch dat je een militaire opleiding krijgt om die rechten, in het geval deze worden bedreigd, te kunnen verdedigen als land. Ik vind dat je als regering die plicht kan opleggen aan je bevolking. Je beroepen op het recht van vrijheid van de mens, komt m.i. ook gelijk uit voort dat het je plicht is deze vrijheid te verdedigen, en een militaire opleiding hierdoor een logsich gevolg is. De huidige situatie in Europa en de wereld maakt het niet direct noodzakelijk om in NL een dienstplicht te hebben. Maar die tijd is er natuurlijk , nog niet zo lang geleden wel geweest, met b.v. de koude oorlog.
Het is vrij simpel, vroeger zorgde de vrouw voor het kroost. Het is een gebruik van oudsher. Er moet toch iemand achter blijven om voor het kroost te zorgen. Bovendien draagt de vrouw het kind. Er kunnen beter 10 vrouwen en 1 man in een tijd van oorlog zijn, dan 1 vrouw en tien mannen.Allemaal goed en wel, maar waarom moet dan slechts de helft van de bevolking verplicht worden tot de militaire dienst?? Dat is de vraag. Ik ben er 100 % zeker van, zou men vrouwen wel, maar mannen niet verplichten een jaar van hun leven af te staan aan de maatschappij, dan zou het land te klein zijn, iedereen zou moord en brand schreeuwen dat dit ontoelaatbare discriminatie is.