Sterrenkunde is wel wat meer dan de aarde die om de zon draait, het lijkt mij persoonlijk totaal niet relevant dat de volledige bevolking op de hoogte is van de ruimtefysica.
Precies, mijn punt was dan ook dat bijvoorbeeld biologie ook wel meer is dan ''weten dat je maag niet in je hoofd zit.'' Zo gaan de meeste vakken wel dieper dan alleen oriëntatiekennis. Dat is ook helemaal niet verkeerd, maar men moet dat niet onder 'algemene ontwikkeling' wegschrijven.
Moet dit dan iets zeggen over jou/jouw familie of over de vriendelijkheid van de Fransen? (No offence) Als iedereen gewoon zijn eigen taal gaat spreken, behalve de enkele die interesse hebben in een andere, dan komen we in een cultuur van gebarentaal terecht. Wat in de 21ste eeuw toch wel een problematisch geval zou zijn. Vandaar dat een basiskennis die op de scholen onderwezen wordt vaak wel handig kan zijn, ook al moet je die tegen je zin studeren.
Ik reageerde alleen op de bewering dat iedereen wel wat Frans moet kennen, door te laten zien dat dit niet altijd op gaat. Ik beweer dan ook niet dat iedereen alleen maar zijn eigen taal moet spreken. Overigens is een basiskennis over een bepaald onderwerp altijd handig, maar niet altijd noodzakelijk. Wel goed, vind ik dat Engels een verplicht vak is, omdat dat een vak is dat in het dagelijks leven terug komt.
Doen afnemen? Als je echt graag een bepaalt vak doet dan blijf je dit ook graag doen. Ook al wordt het op een saaie manier onderwezen.
In het ideale geval wel. Maar ik denk dat voor de gemiddelde leerling het beeld van een vak gevormd wordt door hoe het onderwezen wordt op school. Aangezien de gemiddelde leerling hier als onverantwoordelijk beschreven wordt, lijkt me dat we dit ook wel kunnen stellen.
Volgens je "regel" krijg je toch enkel vrijstelling voor de vakken waarop je goed presteert?
Klopt.
Inderdaad. En dat is spijtig, en daar moet niets aan veranderen. Maar omdat niet alle leerkrachten interesse overbrengen, betekent dat niet dat we ze ineens allemaal moeten doen verdwijnen.
Maar ik zeg toch ook helemaal niet dat ze allemaal moeten verdwijnen? Ik zeg dat ze niet
noodzakelijk zijn.
Laura. schreef:Ikzelf had er in mijn laatste jaar drie die me enorm bijblijven. Van één ervan kan ik zeggen dat die me zo ver heeft gekregen dat ik dingen over literatuur ben beginnen opzoeken, iets wat ik uit mezelf NOOIT gedaan zou hebben, omdat literatuur zo "menselijk" en "daardoor" in mijn ogen waardeloos is. Van een andere kan ik zeggen dat die door de extra leerstof die hij gaf en de manier waarop hij daarover vertelde, me ook enorm gemotiveerd heeft om zelf extra opzoekingswerk te doen. En de laatste heeft me een andere manier van discussiëren laten zien dan degene die ik kende.
Ik blijf vrij vaag, maar ik denk dat je met dat tekstje wel kan snappen dat ik zeer veel aan die drie leerkrachten heb gehad? Ik ben er zeker van dat ik die dingen nooit uit een boek had kunnen halen. Nooit.
Fijn dat je iets aan je leerkrachten hebt gehad, ik heb er niets op tegen dat je naar hun lessen gaat. Maar dat blijft een persoonlijke beslissing, die je niet zou moeten verplichten.
...omdat literatuur zo "menselijk" en "daardoor" in mijn ogen waardeloos is.
Die kende ik nog niet.
/
Laura. schreef:Daar heb je ergens wel een punt. Maar dan zit ik nog steeds met enkele vragen.
1. Hoe laat je een leerling de gemiste leerstof terug inhalen?
2. Hoe onderscheid je "pech" van "er te weinig voor doen"?
1.De leerling zou zelf dan de lesstof die hij niet goed genoeg beheerst, moeten oefenen. Dit is niet ideaal, maar in het huidige systeem doet men precies hetzelfde als een leerling een onvoldoende haalt voor de lesstof.
2.Dat onderscheid je niet. Wederom: dit is niet ideaal, maar in het huidige systeem doet men precies hetzelfde bij het geven van cijfers.
Je argument voor het nodig zijn van sterrenkunde is niet zo geweldig, naar mijn mening. Want iedereen moet inderdaad wel weten dat de aarde om de zon draait, maar om dat te weten moet je echt geen sterrenkunde volgen.
Precies! Dat was ook m'n hele punt.
Zo hoef je ook geen biologie te volgen om te weten dat ''je maag niet in je hoofd zit'' of geschiedenis om ''iets van politiek'' te weten.
Zo veel specifieke kennis moet je toch niet leren? Ik heb wetenschappen-wiskunde gevolgd, en ik kreeg het Frans dat ik nodig had, d.w.z. hetgeen nodig is om je niet compleet belachelijk te maken als je op reis bent in Frankrijk, genoeg om een journaal te volgen en een beetje taalgevoel voor moest ik verder Frans moeten leren. Geschiedenis hebben we ook niet te veel gezien, heel veel dingen zijn er in ieder geval al nuttig van gebleken. Maar geef me anders een voorbeeld van compleet nutteloze kennis die je moest leren, dan begrijp ik je waarschijnlijk beter.
Laat ik het maar bij Frans houden: ik heb ben niet van plan om in Frankrijk of een ander Franstalig gebied te gaan werken of studeren. Ook ga ik bijna nooit naar Frankrijk op vakantie. Wat is dan het nut van het vak Frans? Als ik nu halfvloeiend Frans kon spreken door dat vak dan is het een ander verhaal, maar het enige dat ik nu aan Frans heb gehad is een verwaterde basiskennis die ik eigenlijk nooit écht nodig zal hebben. Ik geef je gelijk dat de specifieke kennis wel meevalt (hoewel er regelmatig uitzonderingen voorkomen), maar basiskennis die je verder niet gebruikt is nog steeds niet echt nuttig. Dat wil niet zeggen dat Frans afgeschaft moet worden, maar het niet gerechtvaardigd worden met de kreet 'algemene ontwikkeling'. Voor dit soort vakken (die er uiteindelijk best veel zijn) zou de term 'intellectuele ontwikkeling' beter op z'n plaats zijn.
Het klagen van leerlingen lijkt je geen probleem? Ik kan zeggen dat ik me enorm dom zou voelen als die en die en die thuis mochten leren en ik niet. En met mij nog vele anderen. Jou zou dat niet kunnen schelen, moest jij op school moeten blijven voor vakken terwijl anderen thuis zitten?
Het klagen lijkt me inderdaad geen probleem, als leerlingen normaal gesproken over regels klagen, gaan de leraren ze toch ook niet opeens zielig vinden? Het zou mij ook wat uitmaken als anderen wel thuis mogen blijven en ik niet. Maar hetzelfde probleem heb je nu ook met het geven cijfers, mijn regel verandert daar niets aan.