chucky1991 schreef:Inleiding:
Het berekenen en tekenen van transmissie-assen komt veel voor in de werktuigbouw. In de figuur hieronder een schematische tekening van een dergelijke as die wordt ondersteund in de punten A en C. De as ligt 300mm boven een montagetafel.
In de punten B en D zijn tandwielen met inlegspieën op de as geplaatst. Tandwiel B heeft een verticaal naar benden gerichte kracht van 10kN. De tandkracht in D is eveneens verticaal omlaag gericht.
De as wordt gemaakt van Fe 490. bepaal zelf de toelaatbare buigspanning.
Opdracht:
1: Een berekening van de afmetingen van de as.
2: Een bepaling van de lagers in de punten A en B. Er wordt gekozen voor lagerhuizen met zelfinstellende lagers.
3: Een bepaling van de benodigde spieën
Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen.
Bij voorbaat dank,
Tom Schlüter
Hallo,
Wat je som betreft moet je eerst een tekening maken om de reactie krachten in A en C te kunnen uitrekenen.
Aangezien op tandwiel B als op tandwiel C een verticale kracht van 10 kN op treed lijkt mij vrij eenvoudig om de reactie krachten uitterekenen en de bijbehorende momenten figuur en de dwarskrachten figuur te tekenen want dit heb jij straks nodig.
De grootte van de as diameter wordt bepaald door:
1. de optredende uitwendige belasting in dit geval Mb;
2. de grootste waarde van het buigend moment is af te leiden van het buigendmomenten figuur;
3. de toelaatbare belasting dus sigmab (toelaatbaar).
NB. de optredende buigspanning mag niet groter zijn dan de toelaatbare buigspanning.
De buigspanning voor Fe 490 ligt tussen de 500 en 600 N/mm^2
sigma 0,2 = 300 N/mm^2
sigma (gr) = 260 N/mm^2.
Nu weet jij dat: sigma b = Mb/Wb
Voor massieve cilindrische assen geldt: Wb = pi/32* D^3 is ongeveer gelijk aan 0.1* D^3.
Voor de bepaling van de lagers is al voor geschreven wat jij moet nemen. Catalogus om te raadplegen is dei van SKF lager boek hier wordt van alles uitgelegd van de ins en outs van lagers.
Bereknening van een as tap. Een stilstaande astap wordt belast op: Vlaktedruk, afschuiving en buiging.
Een draaiende astap wordt belsat op: Vlaktedruk, afschuiving, buiging en wringing ( dit geeft een wringendmonet en warmte ontwikkeling).
In beide gevallen zal de schuifspanning gering zijn dat verwaarlozing toegestaan is.
Bij een stilstaande as zal de toelaatbare vlaktedruk in het lager gelijk zijn aan toelaatbare drukspanning van het zwakste materiaal.
Bij een draaiende as zal de toelaatbarevlakte druk vell lager zijn lager, omdat anbders de olie wordt weggeperst waardoor de dan optredende wrijving een veel te grote warmteontwikkeling gaat geven.
Berekening van de as tap op buiging: M = F * 1/2L en Mb = sigmatoelaatbaar * Wb
Berekening van as tap op vlaktedruk: F = sigma 0 * d * l
Afmeting van de as tap: Buiging: sigmab (toelaatbaar) * 0,1d^3 / 0,5 * l (1)
Vlaktedruk : F = sigma o * d * l (2)
1 en 2 geeft : l/d WORTELUIT sigmab (toelaatbaar) / 5 * sigma 0 (toelaatbaar)
De spieen: De afmetingen van spieen kun je nagaan uit NEN 2430.
Bereking als volgt: De kracht op de spie = Mw = F * 1/2 * d ( diameter as).
Berekening van de kracht tussen spie en naaf. Dit uitgerekend krijg je l1.
Voorgaande hierop als jij de as diamter heeft voor de as moet je de a en b bepalen voor de as waar de spie die jij gaat uitrekeken erin komt te zitten. voorbeel als er een diamter van 100 uit komt als as diamter dan is de verhouding a en b in mm 9 en 28,6 mm.
Probeer maar eens.