Heren,
Ik heb van school de opdracht om een frequentieregelaar van de grond aan op te bouwen. Ik heb 200 VDC tot mijn beschikking om een 400 VAC kooianker motortje te laten draaien.
UIt de meeste onderdelen kom ik wel, ik loop alleen een beetje vast op de best te gebruiken aansturing. Het simpelst is natuurlijk een blokspanning:
Het motortje zal er wel op draaien, maar ik vind het toch een beetje grof. Ik wil eigenlijk de boel met PWM (pulse width modulation, puls breedte modulatie in het nederlands) aansturen, maar ik kom niet helemaal uit de beste aanstuur mogelijkheden. Ik heb het een en ander gesimuleerd in excel, er van uitgaande dat de PWM een perfecte sinus kan genereren en kreeg de volgende uitkomsten:
Bij een halve sinus van 180 graden:
Bij een halve sinus van 240 graden:
Bij een halve sinus van 360 graden:
Wat voor mij belangrijk is zijn de lijnspanningen. Aangezien ik maar 200VDC ter beschikking krijg, is mijn maximale toerental erg beperkt. Ik wil mijn maximale toerental niet nog eens met een factor wortel 3 kleiner maken door met de fase spanningen te gaan werken.
Wat mijn streven is, is om een zo'n mooi mogelijke sinus met een zo'n hoog mogelijke effectieve spanning te genereren. Ik heb het idee dat de sinus bij 240 graden het best overeen komt. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en mij misschien een betere aanstuur methode kan laten zien.
Bij voorbaat dank.