chucky1991
Artikelen: 0

Transmissie-as

Inleiding:

Het berekenen en tekenen van transmissie-assen komt veel voor in de werktuigbouw. In de figuur hieronder een schematische tekening van een dergelijke as die wordt ondersteund in de punten A en C. De as ligt 300mm boven een montagetafel.

In de punten B en D zijn tandwielen met inlegspieën op de as geplaatst. Tandwiel B heeft een verticaal naar benden gerichte kracht van 10kN. De tandkracht in D is eveneens verticaal omlaag gericht.

De as wordt gemaakt van Fe 490. bepaal zelf de toelaatbare buigspanning.

Afbeelding

Opdracht:

1: Een berekening van de afmetingen van de as.

2: Een bepaling van de lagers in de punten A en B. Er wordt gekozen voor lagerhuizen met zelfinstellende lagers.

3: Een bepaling van de benodigde spieën

Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen.

Bij voorbaat dank,

Tom Schlüter
punicksher

Re: Transmissie-as

Zeer interessant onderwerp.

ik ga me hier even mee bezig houden ik hoop dat meer mensen met me mee kunnen denken.

Mvg Nick
chucky1991

Heeft niemand een antwoord?
josias

chucky1991 schreef:Inleiding:

Het berekenen en tekenen van transmissie-assen komt veel voor in de werktuigbouw. In de figuur hieronder een schematische tekening van een dergelijke as die wordt ondersteund in de punten A en C. De as ligt 300mm boven een montagetafel.

In de punten B en D zijn tandwielen met inlegspieën op de as geplaatst. Tandwiel B heeft een verticaal naar benden gerichte kracht van 10kN. De tandkracht in D is eveneens verticaal omlaag gericht.

De as wordt gemaakt van Fe 490. bepaal zelf de toelaatbare buigspanning.

Afbeelding

Opdracht:

2: Een bepaling van de lagers in de punten A en B. Er wordt gekozen voor lagerhuizen met zelfinstellende lagers.

Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen.

Bij voorbaat dank,

Tom Schlüter
Hallo,

Wat je som betreft moet je eerst een tekening maken om de reactie krachten in A en C te kunnen uitrekenen.

Aangezien op tandwiel B als op tandwiel C een verticale kracht van 10 kN op treed lijkt mij vrij eenvoudig om de reactie krachten uitterekenen en de bijbehorende momenten figuur en de dwarskrachten figuur te tekenen want dit heb jij straks nodig.

De grootte van de as diameter wordt bepaald door:

1. de optredende uitwendige belasting in dit geval Mb;

2. de grootste waarde van het buigend moment is af te leiden van het buigendmomenten figuur;

3. de toelaatbare belasting dus sigmab (toelaatbaar).

NB. de optredende buigspanning mag niet groter zijn dan de toelaatbare buigspanning.

De buigspanning voor Fe 490 ligt tussen de 500 en 600 N/mm^2

sigma 0,2 = 300 N/mm^2

sigma (gr) = 260 N/mm^2.

Nu weet jij dat: sigma b = Mb/Wb

Voor massieve cilindrische assen geldt: Wb = pi/32* D^3 is ongeveer gelijk aan 0.1* D^3.

Voor de bepaling van de lagers is al voor geschreven wat jij moet nemen. Catalogus om te raadplegen is dei van SKF lager boek hier wordt van alles uitgelegd van de ins en outs van lagers.

Bereknening van een as tap. Een stilstaande astap wordt belast op: Vlaktedruk, afschuiving en buiging.

Een draaiende astap wordt belsat op: Vlaktedruk, afschuiving, buiging en wringing ( dit geeft een wringendmonet en warmte ontwikkeling).

In beide gevallen zal de schuifspanning gering zijn dat verwaarlozing toegestaan is.

Bij een stilstaande as zal de toelaatbare vlaktedruk in het lager gelijk zijn aan toelaatbare drukspanning van het zwakste materiaal.

Bij een draaiende as zal de toelaatbarevlakte druk vell lager zijn lager, omdat anbders de olie wordt weggeperst waardoor de dan optredende wrijving een veel te grote warmteontwikkeling gaat geven.

Berekening van de as tap op buiging: M = F * 1/2L en Mb = sigmatoelaatbaar * Wb

Berekening van as tap op vlaktedruk: F = sigma 0 * d * l

Afmeting van de as tap: Buiging: sigmab (toelaatbaar) * 0,1d^3 / 0,5 * l (1)

Vlaktedruk : F = sigma o * d * l (2)

1 en 2 geeft : l/d WORTELUIT sigmab (toelaatbaar) / 5 * sigma 0 (toelaatbaar)

De spieen: De afmetingen van spieen kun je nagaan uit NEN 2430.

Bereking als volgt: De kracht op de spie = Mw = F * 1/2 * d ( diameter as).

Berekening van de kracht tussen spie en naaf. Dit uitgerekend krijg je l1.

Voorgaande hierop als jij de as diamter heeft voor de as moet je de a en b bepalen voor de as waar de spie die jij gaat uitrekeken erin komt te zitten. voorbeel als er een diamter van 100 uit komt als as diamter dan is de verhouding a en b in mm 9 en 28,6 mm.

Probeer maar eens.
oktagon

Mogelijk zit er een misverstand in de oplossing daar een paar maal de vermelding van de tandwielen bij B en C terwijl dit bij het eerste bericht duidelijk als tandwielen bij B en D wordt vermeld! (Er wordt een fout gemaakt door de vragen naar de lagers in A en B en dit moet nmm zijn de lagers in A en C.)

Ik rekende er verder niet aan,laat dit verder aan de deelnemers en topichouder over;het berekeningssysteem is eenvoudig en wel een ligger op 2 steunpunten met een as-overstek (met tandwiel D) naar 1 zijde.
chucky1991

Bedankt voor je correctie Oktagon.

Ik ben er nu mee aan het rekenen maar kom er niet echt uit.

Ben hier heel slecht in.
josias

chucky1991 schreef:Bedankt voor je correctie Oktagon.

Ik ben er nu mee aan het rekenen maar kom er niet echt uit.

Ben hier heel slecht in.
Bedankt Octagon. het is inderdaad waar. Dus wat chucky1991 moet doen is de reactie krachten in A en C uit rekenen en als het goed is is dat voor Fay= 4,62 kN en Fcy = 15,38 kN. Zelf even controleren chucky1991.
josias

Bedankt Octagon. het is inderdaad waar. Dus wat chucky1991 moet doen is de reactie krachten in A en C uit rekenen en als het goed is is dat voor Fay= 4,62 kN en Fcy = 15,38 kN. Zelf even controleren chucky1991.
chucky1991,

Ik neem aan dat de verticale kracht in D ook 10 kN is? Voor het geval dat het straks uit de berekening iets anders uit komt voor Fay en Fcy.
josias

josias schreef:chucky1991,

Ik neem aan dat de verticale kracht in D ook 10 kN is? Voor het geval dat het straks uit de berekening iets anders uit komt voor Fay en Fcy.
Hallo chucky1991,

Ik heb wat voor jou gevonden op Internet. Ik hoop dat je het nu wel begrijpt.
Bijlagen
assen
(509.68 KiB) 2705 keer gedownload
chucky1991

josias schreef:chucky1991,

Dit is inderdaad het geval.

Bedankt voor jullie bijdrage en ik ga er vanmiddag weer mee bezig.
oktagon

Ik ben ondeskundig op het gebied van assen,maar vraag me toch af,hoe je dit soort constructies moet berekenen,nl stilstaand dan wel in beweging.

Er staat,wrs. tandwiel B als aandrijver aangegeven-ik raad maar- en tandwiel D met een kleinere diameter moet een rotatie vervolgen en een andere omtreksnelheid laten ontstaan op een ander apparaat.

Op tandwiel B rust een kracht van 10 kN;wordt die veroorzaakt door het gewicht van een aandrijfmotor;ik meen dat een aandrijving op de tanden wordt uitgeoefend en dat het verschil in diameter een snelheidsverandering geeft de omtreksnelheid.In dit geval halvering ;aangezien de tandwielen beide op dezelfde as gemonteerd zitten,wordt de omtrek van B in dezelfde tijd afgelegd als de omtrek van tandwiel D en krijgt die lagere waarde.

Ik ben benieuwd naar de reactie!
chucky1991

De kracht in tandwiel D is 20kN, heb dit even nagevraagd.

Ik kom er niet uit..

Kan iemand mij de berekeningen geven met uitwerkingen?

Dit zou mij heel erg helpen.

Bij voorbaat dank!
oktagon

De kracht in D is me onduidelijk,maar qua overbrengingsverhouding kan het kloppen,ik ga er in mijn volgende hulp voor je,van die waarde uit;had in de opgave duidelijker moeten zijn of je wordt geacht dit soort opgaven te kennen.

Ik kan die uitkomst van 20 kN alleen begrijpen als er een evenwicht moet zijn om de centrale as en dan is 40/2 (straal tandwiel)* B = 20/2 (straal tandwiel)*D,dus dan wordt D =2* B.

Neem momentensom =0 vanuit opleg (lager)A;neem beweging naar onder plus en naar boven neg.

M= 0=150*B +850*D -650* C >> 150*B +850*D =650 *C; B+D= 30kN, dus A+C = ook 30 kN

Vul dus de bekende krachten in (bij M=0) en dan moet er C uitrollen;ik kauw het niet compleet voor;ik neem aan dat je wel eens geroken hebt aan statica ](*,)
chucky1991

Heel erg bedankt Oktagon, daar kom ik nu wel uit.

Maar dat is toch geen antwoord op de volgende vragen:

josias

chucky1991 schreef:De kracht in tandwiel D is 20kN, heb dit even nagevraagd.

Ik kom er niet uit..

Kan iemand mij de berekeningen geven met uitwerkingen?

Dit zou mij heel erg helpen.

Bij voorbaat dank!
Beste chucky1991,

Ik neem aan dat je tekening goed is en dat je vraag stelling ook goed is want ik kan het niet controleren.

Wat je moet doen is het volgende:

Je moet de reactie krachten in punt A en C bepalen.

1. De som van de verticale krachten : Fy = 0.

Ik neem aan dat de krachten naar beneden werken die van 10 kN bij "B" en die van 20 kN bij "D".

Dit wordt dan volgens jou tekening: Fay-10+Fcy-20 = 0 dit geeft dat Fay+Fcy-30kN =0

Neem je het moment tov A = 0, dan krijg je:

10kN * 150 - Fcy * 650 + 20 kN * 850 = 0 vanuit hier kun je Fcy uitrekenen. Fcy wordt dan 1500 - Fcy*650 + 17000=0

hieruit volgt: 18500 - Fcy*650 = 0 hier uit volgt: - Fcy*650 = -18500 hier uit volgt Fcy = 28,46 kN.

Dit ingevuld in Fay+Fcy-30kN =0 geeft Fay + 28,64 kN - 30 kN = 0 geeft voor Fay = 1,54 kN.

Vanuit hier teken je de dwarskrachten figuur en de Momenten figuur. Ik kan het voor jou helemaal uitwerken maar ik denk dat je dan niet gaat begrijpen waar het om gaat.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”