Het land zou ieder jaar milliarden euro rijker zijn. Zoals gezegd is het systeem dat we nu hebben veel te duur voor zo'n klein landje. We hebben te veel parasieten in ons bestuur.
Waarom denk je dat men in de loop van de geschiedenis van een unitair België is geëvolueerd naar een federaal België? Zou daar geen enkele reden achter zitten? Een federale structuur werkt beter dan een unitair België.
raf schreef:Onze rechtbanken werken slecht juist door die verdeeldheid.
Nogmaals "Eendracht maakt macht" en verdeeldheid creeerd alleen maar chaos.
Je zegt dat de rechtbanken slecht werken door die verdeeldheid. Met een unitair land ga je die verdeeldheid niet oplossen, alleen maar behouden. Indien je justitie zou splitsen, is de verdeeldheid (grotendeels) weg.
En van chaos gesproken, na drie maanden bekvechten staan we nog even ver.
Dat zou ik ook niet zeggen. Ik denk dat er al een hele hoop op tafel ligt. Hopelijk dat men ook nog tot een akkoord komt over de financieringswet.
Het onderwijs zou ik inderdaad tweetalig maken waarbij ook het engels bijzondere aandacht krijgt. Talenkennis is een rijkdom die je niet mag onderschatten. We liggen in het midden van Europa en we waren een tweetalig land. Ik ging met veel tegenzin naar de franse les. Nu ben ik die strenge leraar frans, die ons overrompelde met werk, eeuwig dankbaar. En die taalgrens is een schande in een democraties land.
Maar in welke taal wil je dan de wiskunde, aardrijkskunde, fysica, chemie, biologie... geven? Eerst een zin in het Frans zeggen, en daarna in het Nederlands?