west0054
Artikelen: 0

Constructie berekenen

Hallo allemaal,

ik probeer een constructie uit te rekenen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

In de bijlage staat een afbeelding van de constructie.

Ik zou graag willen weten welke soort koker ik nodig heb voor de belasting zonder dat deze knikt.

Zou iemand mij hierbij willen helpen?

Ik heb al een poging gedaan mbt tot het bepalen van de afmetingen van de koker. Ik kwam uit op S355 350*250*12.

Zou iemand hier eens naar willen kijken of dit klopt. Verder ben ik ook bezorgd over de schuine delen in het geheel. Ik weet niet hoe ik daar iets van kan rekenen.
Bijlagen
Tekening
Tekening 473 keer bekeken
oktagon

Re: Constructie berekenen

Die 300 kN is wrs de totale som van de gelijkm.belasting? Dus 50 kN/m.

Als die hydr.steunpunten volledig gelijk werken kun je uitgaan van een ligger op 3 steunpunten en daar bestaan formules voor,zie oa. http://oktagonfreeware.spaces.live.com.

De verder aangegeven "dieplader"moet je blijkbaar niet berekenen! ;)
west0054

oktagon schreef:Die 300 kN is wrs de totale som van de gelijkm.belasting? Dus 50 kN/m.

Als die hydr.steunpunten volledig gelijk werken kun je uitgaan van een ligger op 3 steunpunten en daar bestaan formules voor,zie oa. http://oktagonfreeware.spaces.live.com.

De verder aangegeven "dieplader"moet je blijkbaar niet berekenen! ;)
De 300kN wordt verdeeld over 5 punten over gelijke afstand van elkaar op de bovenste ligger. Hiermee wordt dit verspreid over de gehele ligger en daarvanuit over de 3 cilinders. Ik ben met name bang dat de ondersteunde kokerbalk gaat doorbuigen. Het gaat namelijk wel over een lengte van 6 meter.

Die link die je gaf, die werkt niet meer krijg ik de indruk!

Bedankt!
oktagon

Dan zul eerst de 5 puntlasten moeten berekenen op de drie hydr. dragers,dus het blijft eerst een ligger (de bovenste) op 3 hydr.steunpunten;een beetje ingewikkelder om dat uit te rekenen en die drie hydr.puntlasten brengen dan de belasting over op de koker van de dieplader.

Ik vermoed wel dat de middelste last het grootste zal zijn en het veldmoment het hoogste is ;de steunpuntsmomenten zijn wrs niet ingeklemd,maar vrijdragend,hoewel dat ook het veldmoment het grootste zal laten zijn.

Dus onderzoek eerst de soort steunpunten van de dieplader;vrijdragend ( ik neem dit aan,omdat het wrs. een echte dieplader is en een inklemming lastig is uit te voeren) ,ofwel ingeklemd.

"Die link die je gaf, die werkt niet meer krijg ik de indruk!";werkt wel als je je aanmeldt,dan kom je erin.(Eigen emailadres en willekeurig ww. opgeven,blijft jouw geheim,komt niet verder)
oktagon

Nog een aanvulling via mijn PT 1977 blz 292:

Als je de 5 puntlasten (elk 60 kN) op gelijke afstand over de lengte verdeeld kun je dus ook vier vlakken maken ertussen en dat houdt in dat er op 3 steunpunten elk een punt last komt van 60 kN die dus geen effect hebben op de bovenste balk.

Op het midden van beide balkvelden komt dan elk ook 60 kN en volgens mijn PT krijgen dan beide eindsteunpunten een belasting hierdoor van 0.312 * 60kN en het middensteunpunt een last van 1.376 * 60 kN ( dus voor deze belasting totaal 120 kN)

Je kunt dus nu die eerste puntlasten aan het eind en het midden vermeerderen met die uit de 2e berekening en je hebt de totale last op elke hydr.drager,welke weer op de diepliggerkoker wordt doorgegeven.

Dus de einddragers krijgen elk (1+0.312) * 60 kN en de tussendrager (1+ 1.376) * 60 kN,dus totaal de 300 kN is nu verwerkt op de diepladerskoker.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”