Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Stephaan
Artikelen: 0
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 11:51

Re: Raadseltje

Sjoerd 2 Een vliegtuig heeft precies evenveel weerstand of het mee of tegen de wind vliegt aan de zelfde luchtsnelheid. Vliegtuigen proberen helemaal niet aan dezelfde "absolute- = grond-snelheid te vliegen. Ze vliegen in een massa lucht die toevallig in dezelfde of in tegengestelde richting beweegt. Alleen de grond-snelheid is verschillend. ( je mag dat wel absolute snelheid noemen maar het blijft toch relatief)

Voor de rest is je konklusie wel juist
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Raadseltje

Stephaan schreef:Sjoerd 2  Een vliegtuig heeft precies evenveel weerstand of het mee of tegen de wind vliegt  aan de zelfde luchtsnelheid. Vliegtuigen proberen helemaal niet aan dezelfde "absolute- = grond-snelheid te vliegen.  Ze vliegen in een massa lucht die toevallig in dezelfde of in tegengestelde richting beweegt.  Alleen de grond-snelheid is verschillend. ( je mag dat wel absolute snelheid noemen maar het blijft toch relatief)

Voor de rest is je konklusie wel juist
Ik bedoel met absolute snelheid ook de snelheid tenopzichte van de grond, ik snap dat je dit niet gebruikgelijk is in de vlieg wereld. oa. omdat je lift wordt bepaald door de relatieve luchtsnelheid.

Wat ik bedoelde te zeggen is. wil je net zo snel zijn dan gaat je dat op de een weg (wind tegen) meer kosten (que energie) dan dat het je op de terug reis gaat opleveren. Het kost me dus meer energie om net zo snel te zijn, dus als ik dat dan omdraai dan ben ik langzamer als ik net zoveel energie zou verbruiken....maar dat was wel duidelijk geloof ik.

:shock:
Stephaan
Artikelen: 0
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 11:51

Re: Raadseltje

Vortex 29 Bij zijwind zal het langer duren omdat gedurende de ganse vlucht heen en terug de neus vh vliegtuig tegen de wind in gedraaid is. De "heading" zoals men dat noemt maakt een hoek met de theoretische verbindingslijn tussen vertrek- en aankomstpunt. De lijn die het vliegtuig volgt heet de track ("het spoor" als je wilt). In het beste geval zal de piloot de afwijkende heading zo kiezen dat zijn track precies samenvalt met de verbindingslijn op de kaart tussen vertrek en aankomst.

Hoe lager de snelheid vh vliegtuig en/of hoe groter de dwarswind-snelheid, hoe groter de "scheve" stand vh vliegtuig zal zijn.
Gebruikersavatar
Kabouter
Artikelen: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 00:40

Re: Raadseltje

grappig, zo'n discussie terwijl het antwoord in post2 al gegeven was :shock:
Kabouters bestaan niet
Stephaan
Artikelen: 0
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 11:51

Re: Raadseltje

Kabouter : Was het antwoord op de vraaag "wat bij zijwind ?" reeds in post 2 gegeven? Die vraag is toch pas op 28 april gesteld.

Verder kan ik je wel bijtreden dat het grappig is hoelang een spel van vragen en antwoorden soms duurt, zelfs lang nadat het juiste antwoord reeds gegeven is . Er zijn wel altijd lezers die verduidelijking willen of het antwoord niet begrijpen, of die menen nieuwe argumenten aan te kunnen voeren. Laten we ook niet vergeten dat het korrekte antwoord niet van een onfeilbaarheidskenteken voorzien is ( al is het wetenschappelijk volkomen OK). Hoe kunnen lezers het onderscheid maken tussen right en wrong en twijfelachtig ?



Een voorbeeld van dat soort Loch Ness monster is het verhaal over "vogels in een vliegtuig" dat reeds sinds 28 december 2003 bestaat.

Terug naar “Natuurkunde”