ren_22
Artikelen: 0

quasars

Ik heb weleens gehoord dat quasars sneller reizen dan het licht, namelijk 400.000 km per seconde. Klopt dit?

Verder las ik dat er een opening in quasars zit waaruit een lichtbundel komt, die bij rotatie telkens zichtbaar wordt. Uit de frequentie waarmee die zichtbaar is, kan dan de snelheid worden afgeleid. Hoe hoog kan deze snelheid zijn?

Ten slotte vroeg ik me af wat de massa van een (gemiddelde) quasar is. Klopt het dat ze veel kleiner maar wel veel zwaarder zijn dan de zon?
DVR
Artikelen: 0

Re: quasars

Ik heb weleens gehoord dat quasars sneller reizen dan het licht, namelijk 400.000 km per seconde. Klopt dit?
Nee, dit kan onmogelijk juist zijn.. De lichtsnelheid is het absolute maximum
Verder las ik dat er een opening in quasars zit waaruit een lichtbundel komt, die bij rotatie telkens zichtbaar wordt. Uit de frequentie waarmee die zichtbaar is, kan dan de snelheid worden afgeleid. Hoe hoog kan deze snelheid zijn?
Ik weet van geen opening.. Quasars variëren wel periodiek in helderheid.. Wat aangenomen wordt is dat zo'n periode overeen komt met één volledige rotatie van de quasar.. Aangezien niets zich sneller kan voortplanten dan het licht, betekent dit dat er tevens een bovengrens kan worden gegeven voor de straal van zo'n quasar (immers, als iets in een cirkelbaan beweegt, dan is de transversale snelheid gelijk aan 2 :shock: R/T, waarbij R de straal is, en T de tijd die 1 omwentelling kost)
Ten slotte vroeg ik me af wat de massa van een (gemiddelde) quasar is. Klopt het dat ze veel kleiner maar wel veel zwaarder zijn dan de zon?
Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Quasar :

Quasars stralen een hoeveelheid energie uit die vergelijkbaar is met 1000 of meer melkwegstelsels, terwijl de omvang van een quasar slechts een miljoenste deel van een melkwegstelsel is.
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Terug naar “Ruimtefysica”