zwammie007
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 12:18

Fabricage bouten en moeren

Hallo,

voor mijn stage ben ik bezig met het onderzoeken van wat de invloed van lassen is op een klasse 8 moer (ik weet het, normaal mag je niet lassen aan de klasse 8 moer). Voor het tekstuele stukje van het verslag ben ik eigenlijk op zoek naar de exacte fabricage wijze van klasse 4 en klasse 8 moeren en de bijbehorende klasse 4.6 en klasse 8.8 bouten. kan iemand mij hier een antwoord op geven waar ik een en ander kan vinden? op internet en in de boeken die ik tot mijn beschikking heb kan ik helaas niet veel relevants vinden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Johan
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Fabricage bouten en moeren

Probeer website MCB.nl en je vind wel wat!
zwammie007
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 12:18

Re: Fabricage bouten en moeren

Probeer website MCB.nl en je vind wel wat!
Helaas heb ik daar niets kunnen vinden. Zou je kunnen zeggen waar op deze site ik wat kan vinden?

alvast bedankt.

Johan
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Fabricage bouten en moeren

Je kunt op diverse websites van alles en nog wat vinden over fabricagemethoden van bouten en moeren met bewerkingen om diverse groeven te draaien,verspanen,etc.

De invloed van lassen op moeren en bouten kon ik niet ontdekken,je komt op het gebied van metallurgie en bijbehorend lab.werk,dat voor elk ijzergieterij-bedrijf -ook hoogovens,ed.wel zijn eigen patenten heeft en men niet publiceert.

Je zult door de verhitting met laswerk wel structuurveranderingen in het staal veroorzaken,waardoor er direct naast de las een structuur-verzwakking optreedt .

Je zou eens moeten duiken in het systeem van staal productie volgens verschillende methodes als oa.het Thomasproces,waarbij uit het vloeibaar ruwijzer, silicium,mangaan en koolstof worden verwijderd door ingeblazen lucht en phosfor het meest verbrandt gedurende de nablaasperiode.

Het koolstofgehalte is belangrijk voor de staaleigenschappen; andere elementen als chroom,nikkel, mangaan,etc. kunnen afh. van de vereiste kwaliteit,worden toegevoegd.

Verder kunnen er coatings met andere metallurgische eigenschappen,hardheid,temp.bescendigheid,etc worden aangebracht. Je krijgt dan hybride-toestanden!

Ik vermoed dat je veel te diep moet graven voor je object op MTS-nivo en zou wat eenvoudigers zoeken en wel stomweg het systeem van staalovens wat uit te spitten.

Er bestaat oa. een Staalbouwkundig Genootschap;probeer eens de TGB 1990 staalconstructies te pakken te krijgen;mogelijk via een staalconstructeur.

Hier kun je onder hoofdstuk 13 veel zien op gebied van laswerk als je daarop verder wilt gaan;maar ik zou niet verder gaan dan een "travaille"over een staalsmeltoven met wat schetsen erbij;

succes.
zwammie007
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 12:18

Re: Fabricage bouten en moeren

Bedankt voor de info.

Het enige verschil is dat dit een opdracht binnen de HBO variant werktuigbouwkunde is.

Vandaar dus de reden dat ik er wat dieper op in wilde gaan. Of zeg je je gaat er zo al diep zat op in voor wat betreft bovenstaande? Of heb je nog tips over waar ik mij nog in kan verdiepen met betrekking tot het fabricageproces? In ieder geval ga ik de verbindingen testen met behulp van een trekbank die een trekkracht moet kunnen leveren van minimaal 500 kN, dit in verband met de verwachting dat bij een 1,5D moer de bout eerder zal insnoeren en breken (bij 448kN) als dat het schroefdraad zal afschuiven. nu weet ik niet wat er precies met het materiaal zal gebeuren wanneer er aan gelast zal worden, maar de treksterkte zal er door de inbreng van warmte naar mijns inziens niet beter op worden. Vandaar dus mijn vraag om wat meer over de samestelling van het materiaal te weten te komen en dan met name het verschil in de behandeling tussen een 4.6 en een 8.8 bout met bijbehorende moeren.

Ik hoop dat je bereid bent me nog een stukje verder te helpen als dit mogelijk is. In ieder geval heb ik het TGB 1990 nu voor me liggen en ga daar in ieder geval even in neuzen.

Bedankt voor je hulp tot nu toe.

Johan
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Fabricage bouten en moeren

Bij mijn weten zal een moer welke past op een bijbehorende bout alleen door afschuifkrachten verwijderd worden als de bouthoogte te weinig is ,is dat niet het geval dan zal de bout oprekken,resp.breken.

Dat hangt dus af van de bouthoogtevan resp.0.8D -1.5D of 3D.Je zult in de tabellen oa.MCBN kunnen vinden wat de schroefdraadlengte is.

MCB geeft aan bij bouten tot 125 mm een schroefdraadlengte van 2D + 6 mm en ik ga ervan uit dat die 2D duidt op de moerdikte. Dit is weer wat nevelig,ik lees het zodanig,zie geen duidelijke uitleg over het begrip schroefdraadlengte.

Ik maakte eens een notitie dat de afschuifopp. van een moer bij 0.8D in de afschuifopp. ca. 4x zo hoog is als de kerndiameter van de bout met dan als vergelijking,dat bij een opttredende trekkracht de trekspanning = 4x de afschuifspanning.

Als je de bout vastlast-is dat de bedoeling?-zou ik dat dan uitvoeren buiten het gebied van onderzijde boutkop tot aansluitend vlak van de moer omdat je dan het verzwakte bout/moerdeel buiten de trekkracht houdt.

Ik heb op mijn site nog een berek.programma voor bouten met var,boutkwaliteiten;mogelijk inetressant;te vinden bij "handige links" bouwkunde.
zwammie007
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 12:18

Re: Fabricage bouten en moeren

Bedankt weer voor de info.

Ik ga zeker even op je site kijken.

Johan

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”