casper11
Artikelen: 0

[natuurkunde] krachten in touw

Hallo,

ik heb ff een kort vraagje over de volgende situatie.

Een man zit op een slee en trekt zichzelf en de slee omhoog via een kabel.

Mijn vraag is: het mannetje trekt aan het touw om naar boven te komen, toch is de richting van de kracht in het touw niet in de richting van het mannetje maar van het mannetje af.

Verder vind ik het ook enigzins vreemd dat de richting van de kracht in het touw bij het sleetje gericht is naar het sleetje en niet ervan af.

DIt alles is ongetwijfeld heel makkelijk te verklaren, maar ik zie het even niet ;)

(f is de wrijvingscoeffiecient)
Bijlagen
project_bestand
project_bestand 719 keer bekeken
Steino

Re: [natuurkunde] krachten in touw

Dan klopt de tekening toch gewoon niet? Het mannetje trekt het touw, en duwt het niet. De pijl met dus naar achteren waardoor ook de pijl bij het touw bij het sleetje de andere kant op moet wijzen. Hoe kom je aan de tekening, je natuurkunde boek? weet je zeker dat het er zo in staat?

MVG

Steino

P.S. Ook moet de Fn volgens mij de andere kant op wijzen (naar boven)
JWvdVeer

Inderdaad moet je even duidelijk aangeven welke krachten je nu bedoelt.

G = Fz.

F = Fs

Fn = comonent van de zwaartekracht die loodrecht werkt op het vlak. Maar zeker niet de normaalkracht (die is zoals Steino al zegt de andere kant op gericht).
Mijn vraag is: het mannetje trekt aan het touw om naar boven te komen, toch is de richting van de kracht in het touw niet in de richting van het mannetje maar van het mannetje af.
Denk nog eens even aan de wetten van Newton... Actie=reactie. Er wordt een kracht op het touw uitgeoefend naar rechts (trekkracht). Vervolgens oefent het touw een kracht uit op de persoon, waardoor deze omhoog komt.

Voor vrijwel alle krachten geldt in je plaatje: kijk nog eens naar het aangrijppunt van de kracht!
casper11

Ja, ik ben inderdaad net even iets te snel geweest. Mijn excuses. Een deel van de tekening klopt wel, maar ik had het boek even niet bij de hand toen ik het plaatje tekende. Aangrijpingspunten zijn inderdaad ook niet goed getekend. bijgevoegd het plaatje zoals het in mijn boek staat.

De kracht op het sleetje is inderdaad van het sleetje af getekend. dat lijkt me logisch,

Het enige punt wat ik nu nog niet begrijp is dat de kracht in het touw van het mannetje afwijst. Of is dat omdat het mannetje aan het touw trekt. ( en dus die krachtpijl naar het mannetje is gericht) Fres moet nul zijn, de kracht in het touw is daardoor van het mannetje af gericht. (volgens de actie is reactie wet).

in iedergeval bedankt voor jullie snelle reactie
Bijlagen
slee_op_mannetje
slee_op_mannetje 719 keer bekeken
JWvdVeer

Het mannetje trekt aan het touw. Dit zorgt voor een spankracht in het touw. Echter de wet van Newton zegt actie=reactie. Als gevolg daarvan oefent het touw een evengrote kracht uit op het mannetje. That's all.
Fres moet nul zijn, de kracht in het touw is daardoor van het mannetje af gericht. (volgens de actie is reactie wet).
Waarom zou Fres 0 moeten zijn? In dat geval gebeurt er namelijk niets.
casper11

laatste dingetje: F is dus horizontale component van de zwaartekracht + de wrijvingskracht / 2

het staat zo in de formule, maar toch ff checken ;)
JWvdVeer

F is dus horizontale component van de zwaartekracht + de wrijvingskracht / 2
Huh... Ja... Zou kunnen... De trekkracht is inderdaad afhankelijk van de zwaartekracht en de weerstand.

Sowieso moet ik eerlijk zeggen dat ik het plaatje wat je weergeeft een beetje odd getekend vind. Normaal gesproken teken we de krachten met de staart in het aangrijppunt en tekenen we de lengte in relatie tot elkaar. Iets wat hier dus niet gebeurt. Dat maakt het geheel zeer verwarrend. Er staan hier zelfs krachten die op het niets werken...

En die formule... Joost mag het weten. Maar het zou heel goed kunnen.
casper11

hmm, ja das inderdaad waar, maja ik kan er ook niks mooiers van maken :0

wat betrefd die uitspraak over Fres = 0. De kracht die het mannetje levert is groter dan alle wrijvingskrachten en groot genoeg om zijn eigen gewicht mee omhoog te trekken. Het mannetje gaat (ervan uitgaant dat hij constant het touw verder inhaalt) met een constante snelheid omhoog. (Fres = 0)

verder moet de kracht op het touw die het mannetje levert even groot zijn als de kracht die het touw uitoefent op het mannetje. (actie is reactie) Vandaar dat ik kwam op de uitspraak Fres = 0, al is het inderdaad niet logisch om dat zo op te schrijven.

Terug naar “Klassieke mechanica”