Ik deze opmerking van even gemist toen ik de topic doornam. Je neemt dezelfde houding aan t.a.v. die groep, zoals mijn "quote" van Eddy Terstall. Het is onze schuld dat ze crimineel gedrag vertonen. Dit vind ik de omgekeerde wereld. Ik begrijp ook helemaal niet waarom je "aanneemt" dat de meerderheid van de bevolking hun beschouwd als niet volwaardige mensen. Ik geloof daar helemaal niets van overigens, maar ik heb geen cijfers. Maar deze denkwijze creëert mijn inziens juist het beeld van wat je juist wilt bestrijden.En hoe denk je, dat dit komt?Zolang de meerderheid van de bevolking de Roma en ook de Sinti niet als volwaardige mensen zien, mensen die net als 'wij' behoefte hebben aan (vol-)waardig werk en zolang wij ze blijven stigmatisenen (denk aan de nonsenskreet: eens een dief altijd een dief) zijn 'wij' de oorzaak van hun kennelijk criminele gedrag. Ze hebben voedsel nodig en als 'wij' hun dat niet gunnen zijn ze genoodzaakt zich op enigerlei wijze in leven te houden...[...]Uit voorgaande blijkt, dat dit kennelijk niet zo is. Een Roma wil best solliciteren maar als hij 20x wordt afgewezen, omdat hij Roma is, zou hij de 21ste keer dan nog gaan?
Je stelt dat een Roma best wil solliciteren, maar niet wordt aangenomen enkel en alleen om het feit dat hij Roma is?. Ik kan echt niet bepalen of dit ook werkelijk zo is, of dat dit ook een denkbeeld is om het criminele gedrag weer "goed" te praten of te verklaren, omdat het dan "onze" schuld is. Ik vind zonder harde bewijzen dat dit werkelijk het geval is, dergelijke uitspraken net zo gevaarlijk dan wanneer je ze zou discrimineren. Omdat het één het ander juist veroorzaakt.
Je ziet mijn inziens de Roma als groep en niet als een individu binnen een groep die toevallig tot de Roma behoort. Deze individu kan tijdens een sollicitatie net zo goed als, Klaas, Mohammed of Winston, een slechte indruk hebben gemaakt. En een afwijzing dus helemaal niet gerelateerd hoeft te zijn aan zijn Roma "zijn", maar aan zijn eigen gedrag als individu. Hem dan als groep neerzetten, dat het komt door zijn afkomst en daarom gediscrimineerd wordt, zal hem niet tot de conclusie brengen"Als ik steeds hetzelfde doe, en de resultaten zijn negatief. Laat ik dan maar eens iets anders doen en een cursus sollicitatiegesprekken volgen".