ren_22
Artikelen: 0

indeling heelal

Volgens wat ik er een aantal jaren geleden over heb gelezen, is de indeling van het heelal de volgende (van klein naar groot):

- zonnestelsel

- melkwegstelsel

- cluster

- supercluster

Maar ik heb hier een paar vragen over:

- Zijn de namen 'zonnestelsel' en 'melkwegstelsel' hier correct gebruikt of zijn er meer algemene namen voor?

- Hoeveel superclusters zijn er inmiddels? Een aantal jaren geleden begreep ik dat het er 27.000 zijn. Zijn er inmiddels al supersuperclusters ontdekt?
OrionSt0rm

Re: indeling heelal

het door de mens ontdekte gedeelte van ons universum hebben ze, voor het gemak, onderverdeeld in gebieden. Zoals alles verdeeld is.

de wereld is verdeeld in werelddelen en werelddelen zijn weer onderverdeeld in landen.

zo is het hetzelfde bij de indeling van het helal.

de aarde zit in het zonnestelsel, het zonnestelsel zit in het melkwegstelsel, het melkwegstelsel zit in het lokale cluster met Andromeda (d8 ik) en ons lokale cluster is onderdeel van het Virgo Coma (d8 ik) supercluster. Naast het onze zijn er nog meer superclusters in het helal, alle superclusters in ons gedeelte van het helal noemen we De Grote Muur.

zonnestelsel = de naam van de planeten die om de zon draaien.

melkwegstelsel = gebied waar ons zonnestelsel deel van uitmaakt (algemene naam = sterrenstelsel)

cluster & supercluster lijken me verder goed gebruikt, maar dat ligt natuurlijk aan de informatie die je hebt gelezen en hoe die uitgelegd is :shock:
azzor1911

Zonnestelsel = onze zon (Sol) en alle planeten, astroiden en troep die er omheen draait.

De zon draait om de kern van het Melkwegstelsel.

Die zelf deel is van de Lokale Groep, onze 'cluster' dus. (met cluster bedoel ik hier dus een groep melkwegstelsels. deze term wordt ook vaak gebruikt voor een groep sterren.) De melkwegstelsels blijven in onze cluster door de gravitatiekracht.

Onze cluster is zelf weer deel van de Lokale Supercluster (soms ook 'Virgo Supercluster' genoemd) Deze colossale groep melkwegstelsels bevat weer onderlinge clusters, bijvoorbeeld die van ons. Superclusters zijn niet gebonden door zwaartekracht, maar die vallen ook niet uit elkaar.

Meer info: http://snipurl.com/ejbl 'An Atlas of the Universe'
sdfsgdsfh
ren_22

Bedankt voor de duidelijke uitleg, azzor1911. Die link is vrijwel precies wat ik zocht. Wat ik alleen mis is dat er vanaf "X20" niet mee bestaat uit hoeveel sterren de clusters bestaan (of uit hoeveel clusters met het gemiddelde aantal sterren per clusters). Iemand enig idee?
ren_22

Bedankt, OrionSt0rm. Heb je trouwens enig idee hoe groot die grote muur precies is?

Andere vraag: wat is het grootste hemelichaam in het heelal? Is dat een rode superreus?
Kabouter

Ik mis trouwens de kleinste stap: planetenstelsel.

Niet alle planeten hebben een maan, maar er zijn ook planeten die meerdere manen hebben...

...grootste hemellichaam... Bedoel je groot in de zin van volume of massa?

Ik vermoed dat jij volume bedoelt. Moet het dan een vast object zijn of tellen gaswolken dan ook mee?

Ik weet dat dat het andere uiterste is maar ik probeer erop te wijzen dat je zwarte gaten niet zomaar buiten beschouwing mag laten.

(super) zwarte gaten zijn dan de grootste objecten in het heelal b.v. het centrum van ons zonnestelsel.
Kabouters bestaan niet
Pollop XXIII

super) zwarte gaten zijn dan de grootste objecten in het heelal b.v. het centrum van ons zonnestelsel.
Bij mijn weten zit er geen superzwaar zwart gat in het centrum van ons zonnestelsel... :shock: Gelukkig maar

Ik denk inderdaad dat zo'n superzware zwarte gaten in het centrum van melkwegstelsels de grootste diameter hebben (de waarnemingshorizon tenminste). Heeft iemand er een idee van hoe groot ongeveer? Dit is heel moeilijk te vinden op google...
Jan Vonk
Kabouter

super) zwarte gaten zijn dan de grootste objecten in het heelal b.v. het centrum van ons zonnestelsel.
Bij mijn weten zit er geen superzwaar zwart gat in het centrum van ons zonnestelsel... :shock: Gelukkig maar

...
oeps, slordig ;)
Kabouters bestaan niet
Anonymous

Zijn de namen 'zonnestelsel' en 'melkwegstelsel' hier correct gebruikt of zijn er meer algemene namen voor?
solarium(???) en galaxie

't eerste zal wel niet kloppen: in 't engels: solar system and galaxy
ren_22

Ik bedoel inderdaad die welke het grootste volume heeft, en dan alleen vaste objecten. Is het dan een rode superreus?

Planetenstelse miste ik inderdaad, maar ik dacht dat de combinaie van aarde, maan, de andere planeten en hun eventuele ma(a)n(en) en de zon samen ons zonnestelsel vormen. Klopt dat niet?

Hoe groot zijn grote zwarte gaten trouwens?
Kabouter schreef:Ik mis trouwens de kleinste stap: planetenstelsel.

Niet alle planeten hebben een maan, maar er zijn ook planeten die meerdere manen hebben...

...grootste hemellichaam... Bedoel je groot in de zin van volume of massa?

Ik vermoed dat jij volume bedoelt. Moet het dan een vast object zijn of tellen gaswolken dan ook mee?

Ik weet dat dat het andere uiterste is maar ik probeer erop te wijzen dat je zwarte gaten niet zomaar buiten beschouwing mag laten.

(super) zwarte gaten zijn dan de grootste objecten in het heelal b.v. het centrum van ons zonnestelsel.
Kabouter

Dan zal je wel op een rode reus uitkomen ja.

De zon en onze planeten zijn ook onderdeel van het melkwegstelsel.

Ik dacht dat je het juist overstelsels binnen stelsels had...

Een zwart gat is per definitie oneindig klein van volume (singulariteit). Het heeft wel een gnm waarnemingshorizon die ver daar omheen ligt. Dat is een schijnbare horizon waar de objecten voor een buitenstaander in het zwarte gat lijken te verdwijnen. Dit kan vele malen groter zijn dan een rode reus.
Kabouters bestaan niet
ren_22

Oké, en hoe groot kunnen die grote reuzen worden?

Ik had het inderdaad ook stelsels binnen het melkwegstelsel, maar dat heet dus een planetenstelsel (zon, aarde, uranus, netptunus, jupiter, saturnus, pluto, etc.).
Kabouter schreef:Dan zal je wel op een rode reus uitkomen ja.

De zon en onze planeten zijn ook onderdeel van het melkwegstelsel.

Ik dacht dat je het juist overstelsels binnen stelsels had...

Een zwart gat is per definitie oneindig klein van volume (singulariteit). Het heeft wel een gnm waarnemingshorizon die ver daar omheen ligt. Dat is een schijnbare horizon waar de objecten voor een buitenstaander in het zwarte gat lijken te verdwijnen. Dit kan vele malen groter zijn dan een rode reus.

Terug naar “Ruimtefysica”