Hallo allemaal, Het leek mij een project wat nogal veel weg heeft van een profielwerkstuk, dus vandaar dat ik hem maar hier heb geplaatst.
Ik heb een elektrische scooter (zo eentje die echt op een scooter lijkt) en wilde achterop een soort uitvouwbaar zonnepaneel monteren. Een beetje het idee van een waaier.
Ik maak 4 zonnepanelen van 6 zonnecellen die in serie worden geschakeld. (bij elkaar 12v)
Een zonnecel levert minimaal 8amp en 0.5 volt en dus ongeveer 4-5 watt.
nu zal dit op zijn piek max max 100 watt opleveren.
Het liefst zie ik dat een rit van 10-20 kilometer met een dag zonne-energie wel kan worden gehaald.
Nu kost het om 20 km te rijden ongeveer 0.5 kw/h dus dat leek mij wel haalbaar.
maar ik zat met de vraag hoe de energie van de zonnecellen in de accu te krijgen. Er zit een LiFePo4 48v accu in.
Ik heb een geweldige acculader en wil deze graag gebruiken in combinatie met een omvormer.
hij vraagt 12 watt energie wanneer de accu vol zit (ventilatortje blijft doordraaien) en laadt op met 300watt.
maar mijn vraag. kan een omvormer ook functioneren wanneer deze minder ampere krijgt?
enn kan dat vooral in combinatie met een acculader? die ook nog eens minder stroom krijgt dan dat hij wil
functioneerd een acculader dan uberhaupt wel? zoals bijvoorbeeld een radio waarvan je hoort dat de batterijen bijna op zijn. dat het dus gewoon langzamer gaat.
het rendement van een omvormer is 90% de lader 75% (maar tel daar 10 watt bij op)
dus wanneer de zonnecellen 90watt leveren heeft de lader nog 81 watt -10 (van het ventilatortje) 71
Nouja als er ongeveer 50 watt direct in de accu komt ben ik tevreden.
Maar de grote vraag... Kan dit? en klopt het een beetje
Graag jullie hulp:)