Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Playakiller
Artikelen: 0

Gedeeltelijke zonsverduistering 4 januari 2010

Ik heb ergens gelezen dat er op 4 Januari een gedeeltelijke zonsverduistering is.

78% van de zon wordt bedekt door de maan.

Ik ben nu al nieuwschierig ;)

Maar.

Wat heb ik zoal nodig om een gedeeltelijke zonsverduistering te zien ?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Gedeeltelijke zonsverduistering 4 januari 2010

die 80% bedekking is dan op zijn best precies op zonsopkomst, en een uur ná zonsopkomst is er al bijna geen bedekking meer.

Een plek met ruim uitzicht op de horizon, zonder in de weg staande bomen, heuvels e.d. lijkt dus een eerste vereiste. Hoe langer je moet wachten tot je de zonneschijf ziet, hoe minder je nog waarneemt van de verduistering.

Verder: uiteraard goede oogbescherming. Een échte lasbril, of anders een speciaal brilletje zoals ze tegen die tijd waarschijnlijk wel te koop zullen zijn. Een gewone zonnebril, ook een goede, is NIET genoeg.

Het zou ook fijn zijn als er geen ochtendmist of bewolking zou zijn natuurlijk. Clear skies!!! (zoals de sterrenkijkers elkaar dan wensen ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Playakiller

Ik heb bij mijn telescoop een groene kleurenfilter gekregen.

Is dat ook goed om door mijn telescoop te kijken ?

Of te gevaarlijk ?
Jan van de Velde
Moderator

Juist in je telescoop ga je licht concentreren en wordt het dus éxtra gevaarlijk. Pas op, je zou voor je leven blind kunnen worden.

Over je groene filter ga ik geen uitspraken doen behalve deze: als je er zó door kijkt naar wat er op een gewoon belichte tafel ligt en je kunt dat allemaal nog goed onderscheiden is dat filter zéker niet geschikt om erdoor naar de zon te kijken. Voor de rest: zie de handleiding. In geval van twijfel: niet gebruiken om door naar de zon te kijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
317070

In geval van twijfel: niet gebruiken om door naar de zon te kijken.
Zelfs in het geval dat je niet twijfelt: NOOIT DOOR EEN TELESCOOP NAAR DE ZON KIJKEN. Je ziet niet meer, de zon is zo al groot genoeg, je loopt enkel een ongelooflijk groot risico om blind te worden of erger.

Meer zelfs: vanuit brandveiligheid alleen al mag je nooit je telescoop op de zon richten. Je lenzen/spiegels zouden te warm kunnen worden... een filter maakt hiervoor niets uit.

Overigens ook niet met het blote oog naar de zon kijken... Zoek een eclipsebrilletje of een lasbril.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Playakiller

Oke

Dacht ik al.

Maar ik wou het zeker weten.
Miranda66

317070 schreef:Zelfs in het geval dat je niet twijfelt: NOOIT DOOR EEN TELESCOOP NAAR DE ZON KIJKEN. Je ziet niet meer, de zon is zo al groot genoeg, je loopt enkel een ongelooflijk groot risico om blind te worden of erger.

Meer zelfs: vanuit brandveiligheid alleen al mag je nooit je telescoop op de zon richten. Je lenzen/spiegels zouden te warm kunnen worden... een filter maakt hiervoor niets uit.

Overigens ook niet met het blote oog naar de zon kijken... Zoek een eclipsebrilletje of een lasbril.
Je hebt filters die je voor het objectief (de voorste grote lens van je telescoop) kunt plaatsen, en waarmee je veilig naar de zon kunt kijken. Die filters kun je kopen of bestellen bij de Koepel in Utrecht www.dekoepel.nl

Die groene oculairfiltertjes zijn heel gevaarlijk omdat alle licht en warmte precies in het brandpunt van je telescoop terecht komen ... in het oculair dus, en dat is precies de plaats waar je dat groene filtertje plaatst. De kans dat het door de warmte knapt is heel groot. Je moet dit dus niet gebruiken.

Dat je je telescoop nooit op de zon mag richten is echt onzin. Een heel bekende en veilige manier om de zon te bekijken is door de telescoop op de zon te richten en een stuk papier achter het oculair (waar dus normaal je oog zit) te houden. Je projecteert de zon dan en kunt hem op een veilige en goede manier observeren.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”