Ik heb ergens gelezen dat er op 4 Januari een gedeeltelijke zonsverduistering is.
78% van de zon wordt bedekt door de maan.
Ik ben nu al nieuwschierig
Maar.
Wat heb ik zoal nodig om een gedeeltelijke zonsverduistering te zien ?
Zelfs in het geval dat je niet twijfelt: NOOIT DOOR EEN TELESCOOP NAAR DE ZON KIJKEN. Je ziet niet meer, de zon is zo al groot genoeg, je loopt enkel een ongelooflijk groot risico om blind te worden of erger.In geval van twijfel: niet gebruiken om door naar de zon te kijken.
Je hebt filters die je voor het objectief (de voorste grote lens van je telescoop) kunt plaatsen, en waarmee je veilig naar de zon kunt kijken. Die filters kun je kopen of bestellen bij de Koepel in Utrecht www.dekoepel.nl317070 schreef:Zelfs in het geval dat je niet twijfelt: NOOIT DOOR EEN TELESCOOP NAAR DE ZON KIJKEN. Je ziet niet meer, de zon is zo al groot genoeg, je loopt enkel een ongelooflijk groot risico om blind te worden of erger.
Meer zelfs: vanuit brandveiligheid alleen al mag je nooit je telescoop op de zon richten. Je lenzen/spiegels zouden te warm kunnen worden... een filter maakt hiervoor niets uit.
Overigens ook niet met het blote oog naar de zon kijken... Zoek een eclipsebrilletje of een lasbril.