Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
TD
Artikelen: 0

Re: Waarom is pi oneindig...

Je kan er een wiskundige die je kent (of zoekt) naar laten kijken; ik zou er niet direct mee aankloppen bij een vakgroep wiskunde van een universiteit.

Ik kan alvast kort zijn over een ding: pi is niet gelijk aan 3,15; als je met 'pi' tenminste bedoelt wat 'de rest van de (wiskundige) wereld' ermee bedoelt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
klazon
Pluimdrager

Kortom, we zijn op zoek naar iemand die openstaat voor deze theorie en mijn vaders verhaal wil horen (en zien!).
Je kan het verhaal opschrijven, zo nodig voorzien van illustraties, en dan posten in de rubriek Theorieontwikkeling.
Math-E-Mad-X

zipporade schreef:Mijn vader zegt pi hard te kunnen maken in 2 getallen achter de komma: 3,15! Hij heeft hier een hele theorie over en hij heeft ook instrumenten gemaakt waarmee hij dat aan kan tonen. Nu wil hij graag met iemand hierover praten, maar we weten niet zo goed waar we moeten beginnen.

Kortom, we zijn op zoek naar iemand die openstaat voor deze theorie en mijn vaders verhaal wil horen (en zien!). Wie weet waar we terecht kunnen? Is er bijvoorbeeld een uni die hiervoor openstaat??

Groet,

Zippora de Jonge

Dordrecht

ps. voor contact kun je via dit forum mij antwoorden en misschien kunnen we dan iets afspreken...
Ben ontzettend benieuwd ;)

Verheug me nu al op de discussies die los zullen barsten :) ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
kee

Als je vader serieus genomen wil worden moet hij niet met onnozelheden afkomen. Hij mag verder gerust wiskunde doen hoor, maar dan serieus.
zipporade

Als je vader serieus genomen wil worden moet hij niet met onnozelheden afkomen. Hij mag verder gerust wiskunde doen hoor, maar dan serieus.

Je hebt misschien ooit wel eens gehoord van een tijd waarin men ervan overtuigd was dat de aarde plat was... Denk dat jij toen zo'n onnozel iemand geweest moet zijn die niet open stond voor andere denkbeeldenen vol bleef houden dat de aarde plat is. Wetenschap staat niet stil, dus waarom zou het denkbeeld over pi dat wel zijn! Kan het niet echt waarderen dat iemand met zo arrogant naar anderen is, zeker niet als je de persoon niet eens kent!! Dus die behandel ik maar hetzelfde!
klazon
Pluimdrager

Zipporade, in de wiskunde en de techniek is allang bekend hoe groot pi (ongeveer) is. Er zijn inmiddels honderden decimaalcijfers gevonden, en er is ook bewijs dat het aantal cijfers oneindig doorgaat.

Dus als jouw vader beweert dat het simpel 3,15 is, dan zit hij er erg naast. Alleen al vanwege het feit dat pi dichter bij 3,14 ligt dan bij 3,15.

Ik heb al gesuggereerd om hier te laten zien waarom je vader denkt dat het 3,15 is. Dus vertel gewoon dat verhaal, in plaats van je boos te maken over iemand die het niet gelooft.
kee

Sorry, ik had niet de bedoeling om bot over te komen (ik ben vaak nogal direct, maar ik heb niet de bedoeling iemand aan te vallen). Ik heb trouwens enkel gezegd dat wat hij beweert onnozel is, ik heb niets over de persoon van je vader zelf gezegd (sorry, ik besef wel dat dit een typische uitspraak van een wiskundige is).

Alleen zie het zo: je hoeft helemaal niet zo veel van wiskunde te weten om te weten dat je vader er heel ver naast zit. Er zijn miljoenen wiskundigen, dus ik vind het eerder bot dat iemand die er niets van weet (iedereen die een beetje wiskunde kent weet dat het niet waar is wat je vader beweert) denkt om zomaar even hiermee af te komen en denkt dan nog gelijk te hebben ook. Dat zou ik ook als arrogant kunnen zien. Echter begrijp ik dat het voor een niet-wiskundige zoals je vader een heel ander perspectief is. Getuige bijvoorbeeld de titel van dit topic "waarom is pi oneindig", maar pi is helemaal niet oneindig; komt weliswaar niet van jou, maar wel ook van een niet-wiskundige, dus het heeft een beeld welk beeld niet-wiskundigen van pi hebben. De topicstarter komt trouwens ook heel bot over voor een wiskundige door het als niet-exacte wetenschap af te doen, terwijl hij het gewoon niet begrijpt, dus het heel bot over komen is wel meer een indruk die je hebt als wiskundige wanneer een niet-wiskundige over wiskunde praat. Dit komt meestal omdat het voor de wiskundige wel duidelijk fout is, maar niet voor de niet-wiskundige die denkt iets moois gevonden te hebben. Ik kan begrijpen dat voor niet-wiskundigen pi nogal mysterieus is, terwijl voor wiskundigen er echt helemaal niets aan is, nou ja in de zin van gewoon een reëel getal dat per definitie de verhouding van de omtrek ten opzichte van de diameter van de cirkel is. En aan dat "denkbeeld" hoeft niets te "evolueren", dat is gewoon de definitie en klaar is kees.
kee

Om aan te vullen: wiskunde is een exacte wetenschap. Wees maar zeker dat alles waar is wat bekend is. En als er voor dingen nog geen bewijs is, dan zijn dat vermoedens, maar dan wordt dat ook duidelijk gezegd dat er nog geen bewijs voor gevonden is. (Als niet-wiskundige daarop zoeken heeft trouwens geen zin; alle vermoedens waar nog geen bewijs voor is zijn te ingewikkeld om te bewijzen en dat is niet haalbaar voor een niet-wiskundige, als het al niet gevonden wordt door de wiskundigen.) Soms zijn er bewijzen, maar moeten die nog gecontroleerd worden op juistheid, dat is wel waar. Maar pi is zo'n basisbegrip dat het wel zeker niet gelijk is aan 3,15. Niet-wiskundigen hebben vaak geen idee van wat er allemaal opgebouwd is in de wiskunde. Je maakt de vergelijking met natuurkunde, maar in natuurkunde heb je vaak theorieën die fout kunnen zijn. In de wiskunde bouw je iets op een abstracte manier op, met logisch denken, en als je het goed doet is dat correct. Om te weten of de aarde rond of plat is kan je er niet komen met logisch denken (je kan het wel vermoeden), maar moet je waarnemingen gaan doen. Het verschil is dat het daar over de werkelijke wereld gaat, terwijl de wiskunde enkel over abstracte dingen gaat. Om pi te "berekenen" (om een benadering van het getal in het decimaal talstelsel te vinden) hoef je helemaal geen enkel experiment of waarneming te doen, enkel een logische redenering opbouwen.
Math-E-Mad-X

Je hebt misschien ooit wel eens gehoord van een tijd waarin men ervan overtuigd was dat de aarde plat was...
Precies! Zipporade, laat je niet kisten! Ik zou zeggen: laat je vader gewoon zijn theorie hier plaatsen en dan zullen we wel eens zien wat we van je theorie vinden. ;) Als de theorie blijkt te kloppen, dan kun je de rest van de mensen op het forum eens mooi de mond snoeren!

Zou wel wat zijn zeg, als het blijkt te kloppen. Zou een grote sensatie zijn, en dat hier op ons eigen wetenschapsforum, stel je voor! ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
kee

Ik moet zeggen dat ik ook uitkijk naar het posten van de theorie, en ik hoop dat het een wiskundige theorie is (hoewel ik er door het woordje 'zien' over twijfel, maar goed het kan sowieso interessant zijn om de gedachtegang te volgen). Lees echter zeker mijn bovenstaande posts goed. Het kan hard zijn, maar het is bedoeld om duidelijk te maken wat wiskunde is en niet is.
zipporade

Ik ga mijn vader vragen zijn theorie uit te werken op papier. Denk alleen dat hij dat lastig vindt, daarom wil hij er ook zo graag gewoon met iemand over praten. Ik ben geen wiskundegenie en kan hem al snel niet meer volgen, dus het zou leuk zijn als hij de gedachtenwisseling met een kundig iemand kan doen, zodat die persoon er een mooie theorie op papier van kan maken.

Hoop snel de theorie te kunnen posten namens hem! Als het zo is, laat ik het hier in ieder geval even weten.

Ik wil overigens helemaal niet beweren dat wat hij zegt ook waar is hoor, vind het alleen de moeite waard om hem in contact te brengen met mensen die hier meer over weten. Het is 1 van de belangrijkste levensdoelen van hem op dit moment, dus ik steun hem er graag in.

Jullie horen spoedig meer van mij, hoop ik.

Groetjes,

Zippora

ps. Kee, ik snap dat je opmerking niet lullig was bedoeld, zand erover!
Box

Heel misschien ex falso sequitur quodlibet?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ex_falso_sequitur_quodlibet
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli
luc

e^(pi*i) + 1 = 0

Mooi verhaal over Pi. Ik heb het nooit goed bestudeerd maar eigenlijk toch wel gek dat een oneindig getal zoals pi gebruikt kan worden in een formule en dat de uitkomst 0 is zonder afronding (en zonder het maal 0 te doen) ;)
HBO Elektrotechniek student 3de jaar
klazon
Pluimdrager

....een oneindig getal zoals pi ....
Nogmaals, pi is niet oneindig. Het aantal decimalen waarin pi wordt geschreven is oneindig.
fipilip

klazon schreef: ma 08 nov 2010, 15:54
Nogmaals, pi is niet oneindig. Het aantal decimalen waarin pi wordt geschreven is oneindig.
De oppervlakte van een cirkel met straal van 10 meter =

10 x 10 x 3,14 = 314

Wanneer we een pi gebruiken met meer decimalen, bijvoorbeeld 4 in plaats van 2, dan is de oppervlakte

10 x 10 x 3,1415 = 314,15

Is de tweede cirkel groter dan de eerste?

Zoja, wordt een cirkel tot in het oneindige groter naarmate men een pi hanteert met meer decimalen (die oneindig zijn) ?

Terug naar “Wiskunde”