Alberken
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:07

Wringing?

Hallo,

Ik ben reeds enkele weken bezig aan mijn thesis.

Deze week begon ik aan een constructie te ontwerpen.

De constructie is als volgt:
schets
schets 579 keer bekeken
Op de vorken wordt er een betonnen testgewicht geplaatst.

Nu is mijn vraag de volgende:

Ik zou de dwarskrachten en de momenten willen berekenen op een van de middelste lange profielen ( profielen waar de gele blokjes opzitten).

Het is de bedoeling om hieruit dan te dikte en dergelijke te berekenen.

Ik weet echter niet of er een wringmoment zal optreden. Aangezien het symmetrisch is dacht ik eerst van niet, maar mijn intuïtie zegt dan weer van wel.

Kan iemand me vertellen of er al dan niet wringing is?

Alvast bedankt
bessie
Artikelen: 0

Re: Wringing?

Er is in theorie geen wringend moment.

Waar jij intuitief aan denkt is eigenlijk knik. Omdat je de constructie aan een buigend moment onderwerpt, gaat de bovenzijde trekkracht ondervinden en de onderkant een drukkracht. Onder invloed van deze laatste zal een dunne constructie aan knik bezwijken, waarbij de onderranden uitbuigen in een willekeurige richting.

Om dit te voorkomen moet je verstijvers aanbrengen langs de randen, zoals dat ook in vliegtuigen wordt gedaan. Eventueel helpt een flens ook (ombuigen).
Gebruikersavatar
jhnbk
Artikelen: 0
Berichten: 6.905
Lid geworden op: za 16 dec 2006, 09:10

Re: Wringing?

Er zal wel wringing optreden in die profielen denk ik. (ten gevolge van het gewicht zal er op een moment op de dwarsligger werken => wringing)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
bessie
Artikelen: 0

Re: Wringing?

Er zal wel wringing optreden in die profielen denk ik. (ten gevolge van het gewicht zal er op een moment op de dwarsligger werken => wringing)
Mja, inderdaad. Het zal niet veel zijn, eea natuurlijk afhankelijk van de precieze afmetingen van de onderdelen.

Zoals het er nu staat denk ik dat de buiging in de dwarsdelen vele malen kleiner zal zijn dan die in de langsdelen. Daarbij zijn de verdraaiingen in de voorste dwarsverbinding in dezelfde richting als in de achterste, dus zal er nauwelijks torsie ontstaan.

Ik moet hierbij zeggen dat me niet precies duidelijk is wat de functie is van deze constructie. Komt er op de lepels aan de andere kant ook een belasting? En waar wordt het geheel dan gesteund?
Gebruikersavatar
jhnbk
Artikelen: 0
Berichten: 6.905
Lid geworden op: za 16 dec 2006, 09:10

Re: Wringing?

Akkoord, wringing, maar vermoedelijk verwaarloosbaar klein.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Alberken
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:07

Re: Wringing?

De constructie is voor een specifieke toepassing. Mijn eindwerk bestaat erin een bestaande testbank voor het meten van tractie op industriële banden in orde te brengen. Voorlopig werd een band tegen de grond geduwd door een hydraulisch systeem, maar de kracht waarmee deze duwde was nooit constant. Daarmee dat dit ontwerp er is gekomen. De gele plaatjes worden op de testbank gelast, en op de vorken komen langs beide kanten betonnen testgewichten van 1,5ton elk. Nadien wordt het hydraulisch systeem afgezet waardoor de gewichten de band tegen de grond zal duwen.

Op de foto is de testbank te zien. De constructie komt op het blauwe frame boven de band (op het horizontale profiel)
testmachine
testmachine 579 keer bekeken
De afstand van het middelpunt van de vork tot het lange profiel is 175mm. Het gewicht van de vorken en van de betonblok geven een kracht van 8000N. Ik veronderstelde dat er een wringmoment was:

Mt= 8000.165=1320000Nmm=1320Nm. Is deze veronderstelling dan juist?

In ieder geval bedankt voor de reacties!
bessie
Artikelen: 0

Re: Wringing?

Nee volgens mij niet. Je gaat er van uit dat het moment uitgeoefend door de vork geheel wordt opgevangen in de liggers, dus waar de gele blokken opzitten. Maar dat is niet zo, dat moment komt in eerste instantie op de dwarsverbindingen, die daardoor gaan buigen. Pas als je de verdraaiing in de dwarsverbinding hebt gevonden ter plaatse van de langsliggers heb je een idee van de torsie in de langsliggers.

Waar jij wel torsie krijgt is in de dwarsverbinding zelf. Je hebt gelukkig al twee verbindingen boven elkaar geplaatst, daardoor wordt een deel van het moment omgezet in twee tegengestelde buigingen. Afhankelijk van de speling van de vorken op de dwarsverbinding krijg je nog steeds torsie in de beide delen. Kun je dit volgen of is er een tekening nodig?
Alberken
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 14:07

Re: Wringing?

Ik begrijp de redenering. Ik zal eens kijken welke verplaatsing er zal zijn.

Volgende week heb ik tevens een afspraak kunnen maken met iemand van school, al denk ik dat ik er tegen dan al zal uit zijn.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Wringing?

Het lijkt me gewenst om dit object vanuit het gebruik te berekenen en dan moet je rekening houden met het feit,dat elke last niet exact symm. op de schep komt te liggen en er direct een wringend moment op de 2 verticale staven ( met de gele blokjes) optreedt.

Het blok beton op de testbank zal ook niet exact symm. op de lepels van de schep komen te staan,met gevolg al direct een optredende wringing.

Je zou dus een zuiver theoretische berekening kunnen opzetten,waarbij bijna geen wringing optreedt en een practische,waarbij veel wringing ( poog een limiet te vinden,ook in de lepels) gaat optreden en kan de beoordelaar van je rapportage een eigen keus maken en je nooit vloeren!

Nb.Dat wiel erbij onder de lader (schep) is een heel goede versterking en hulp bij transporteren van lasten;handige werktuigbouwer is dat geweest ;)
covrtray
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 17:46

Re: Wringing?

Waar jij intuitief aan denkt is eigenlijk knik. Omdat je de constructie aan een buigend moment onderwerpt, gaat de bovenzijde trekkracht ondervinden en de onderkant een drukkracht. Onder invloed van deze laatste zal een dunne constructie aan knik bezwijken, waarbij de onderranden uitbuigen in een willekeurige richting.


Ter correctie, zoiets wordt kip genoemd, geen knik.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”