Één goedemiddag,
Na inmiddels al 2 nachten slecht geslapen te hebben stel ik de vraag hier maar eens.
Het gaat om de situatie in de tekening (hij is in paint gemaakt, heb op dit moment geen tekenprogramma bij de hand). Hierbij komt er een kracht op een paal te staan. Deze paal heeft een starre verbinding met het voetstuk. Op het voetstuk zijn gewichten geplaatst om het geheel aan de grond te houden.
Nou ben ik benieuwd hoe je kunt berekenen hoeveel gewicht je op de voetstukken dient te plaatsen bij een bepaalde lengte van de voetstukken als er een kracht op een hoogte op de paal werkt.
Ik kwam op wikipedia de volgende link tegen; http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantelen .
Hierin wordt een verband beschreven tussen F en d, alleen dit verband kan ik nergens terug vinden en ook niet herleiden. Daarnaast lijkt me de situatie niet relevant voor mijn vraagstuk, aangezien hier geen extra pootstuk aan het blok onderaan zit, welke een extra kracht levert.
Wanneer ik de kracht die op de paal staat naar een moment terug breng onderaan de paal dan is dit moment M=F*L1.
Als de constructie in het verlengde van de poot geen kracht zou hebben, dan is het makkelijk om het contragewicht te berekenen, dit is 1/4*L2>F*L1. Maar er zit nog een poot bij aan, waarvan ik me geen voorstelling kan maken van de kracht die deze levert.
Bij dit vraagstuk laat ik het dynamische aspect en het buigen van de paal eerst nog buiten beschouwing, dit zal me naderhand waarschijnlijk wakker gaan houden