Hallo,
Ik zal alles proberen te verduidelijken via een voorbeeld. Laten we voor het gemak gewoon keukenzout nemen (NaCl).
Het doel van een elektrolyse is een samengestelde stof bijv. NaCl (bestaat uit Na en Cl) ontbinden in zijn componenten (Na en Cl). Hierbij moet je altijd vertrekken van een vloeistof. Ik zal twee gevallen bespreken; NaCl als gesmolten zout en NaCl opgelost in water.
1) NaCl als gesmolten zout. We vertrekken van vast keukenzout wat we verwarmen totdat het smelt en vervolgens vloeibaar wordt. Doordat NaCl in vloeibare toestand aanwezig is zal de Na-Cl binding gebroken zijn. In de vloeistof zijn eigenlijk Na
+ en Cl
- ionen aanwezig.
Vervolgens steekt men in de vloeistof twee elektroden die men aansluit op een stroombron (gelijkspanning) bijv. een batterij. De spanning (hiermee bedoel ik bijv. 10V) die deze batterij levert zorgt voor een positieve elektrode en een negatieve elektrode. Dit analoog met de + pool van de batterij en de negatieve pool.
Volgens de wetten van de fysica stoten gelijksoortige lading elkaar af en trekken ongelijksoortige elkaar aan.
+ en - trekken elkaar aan maar + en + tevens - en - stoten elkaar af.
Het is dus logisch dat de positief geladen Na-ionen in de vloeistof naar de negatieve elektrode zullen migreren. Ook zullen de negatieve Cl ionen naar de positieve elektrode gaan.
Het gevolg van dit alles is dat je aan de positieve pool Cl
2 ontwikkeling zal krijgen (Cl
. + Cl
. Cl
2) en aan de negatieve pool Na zal ontstaan.
Cl
2 is een gas, dit zal dus ontsnappen in de lucht, Na zal zich afzetten op de elektrode als een vaste stof. Moest je dit experiment uitvoeren zal je zien dat de negatieve elektrode dikker wordt.
2) Wanneer we vast NaCl oplossen in water zijn er naast Na
+ en Cl
- ionen ook H
+ en OH
- ionen aanwezig! Als je nu opnieuw 2 elektroden in de oplossing zou steken is het niet gezegd dat er Cl
2 en Na zal ontstaan. Er kan immers evengoed O
2 en H
2 gevormd worden.
Wat eerst gevormd wordt kun je te weten komen via berekeningen. Deze ken ik voor het voorbeeld niet vanbuiten maar mijn gevoeld zegt mij dat je niet hetzelfde effect zal krijgen als in 1) het is overigens wel mogelijk.
Dus stel nu bijv. dat je glucose (C
6H
12O
6) aan elektrolyse wil onderwerpen zal je als mogelijke componenten krijgen:
- vaste C
- waterstofgas H2
- zuurstofgas O2
Aangezien je vaak maar twee elektroden hebt is het dus niet gezegd dat bijv. waterstofgas en zuurstofgas samen zullen ontstaan.
Dit kun je doen met alle stoffen, maar het lijkt makkelijk om te zeggen:
"In deze 'exotische' verbinding zit goud, dus ik voer er elektrolyse op uit en ik ga er rijk van worden!". In de meeste gevallen bij zulke situaties krijg je immers niet wat je zou willen...
Indien je nog vragen of onduidelijkheden ziet laat het gerust weten.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill