Ingrid23
Artikelen: 0

Uit bad komen: best water erin laten ?

Als ergotherapeute adviseer ik mensen bij dagdagelijkse dingen.

Wat is volgens de natuurkunde de gemakkelijkste manier / wat vraagt de minste krachtinspanning om uit het bad te komen?

Laat je best het water nog in bad (geeft het water geen opwaartse druk?)

of laat je het water er best eerst uitlopen vooraleer je er zelf uitstapt.

Alvast dank voor jullie reacties.
ZVdP

Re: Uit bad komen: best water erin laten ?

Behalve het natuurkundig aspect zou ik de veiligheid een hogere prioriteit geven.

Stel dat je tijdens het rechtstaan in bad uitschuift, dan zal het water de val voor een deel breken. Terwijl je in een leeg bad natuurlijk veel harder zal vallen.

Voor het iets oudere publiek lijkt me dat toch een belangrijk aspect.

Nu weet ik wel niet hoe het zit tijdens het uitstappen van het bad, wanneer je een been in bad en het ander been buiten bad hebt; dus of de badboden veel gladder is wanneer deze volledig onder water is, of gewoon nat.

Bij het natuurkundig aspect kan ik me in eerste instantie twee (tegengestelde) effecten bedenken.

Als je snel uit een watervolume wil komen, werkt het water tegen; probeer in een (vrij diep) zwembad uit het water te springen en je zal niet zo hoog komen.

Als je daarentegen traag uit het water komt zal het makkelijker gaan; ik kan makkelijk mezelf uit een zwembad duwen aan de rand, maar bij een even hoge muur in de lucht zal ik veel meer problemen hebben.

Je hebt dus enerzijds de viscositeit en anderzijds de buoyancy(nl?).

Nu vermoed ik dat je mensen niet aanraadt om uit het band te springen, dus lijkt me het verminderde gewicht in water, waardoor je je makkelijker kan opdrukken, belangrijker. Maar heel groot gaat het effect niet zijn; als je uit bad wil komen ga je waarschijnlijk eerst rechtop zitten, waardoor je romp, een vrij goot volume van je lichaan, zich al boven het water bevindt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
shimmy

Je hebt dus enerzijds de viscositeit en anderzijds de buoyancy(nl?).
Drijfvermogen of gewoon archimedeskracht?
jkien
Moderator

Wat is volgens de natuurkunde de gemakkelijkste manier / wat vraagt de minste krachtinspanning om uit het bad te komen?
Als je een zo simpel mogelijk antwoord wilt: in de natuurkunde gaat het om energie. Iemand die uit bad klimt brengt zijn zwaartepunt omhoog, en dat kost energie. In een leeg bad kost het hem meer energie om op te staan vanuit de lighouding omdat zijn zwaartepunt lager ligt.
Jerommel

Bad laten overlopen en er uit drijven ;)
thermo1945

Als derde argument om het bad voorlopig gevuld te laten, is de restwarmte die bijdraagt tot de verwarming van het huis.

Alle beetjes besparing helpen.

Terug naar “Klassieke mechanica”