Goedendag,
Al enige dagen zit ik te broeden op een voorbeeld tentamen opgave (zie onderstaand).
Bij de eerste deelvraag treden de problemen al op.
Zijn er regels om schuifstromen in te tekenen? Hoe weet ik de richting die de schuifstroom op moet lopen? Waar lopen schuifstromen van elkaar af, en waar komen zij bij elkaar ("ja, waar er een kracht op het element werkt", maar er zijn ook punten waar dit niet zo is en de stromen toch splitsen.
Ik ben zelf op onderstaande afbeelding uitgekomen (verdelingen stellen schuifspanningen voor, lossepijltjes stellen schuifstromen voor). Gaat dit goed?
Wanneer ik mbv de schuifspannings en schuifstroom-formule de schuifspanningen tgv de dwarskracht uitreken, en deze inteken krijg ik onderstaande afbeelding.
Wanneer ik deze spiegel en de krachten juist inteken krijg ik onderstaand figuur.
Wat gaat er hier fout? (de krachten goed ingetekend (controle dmv sommatie van krachten in de y-richting levert evengrote kracht op als dwarskracht).
Mijns inziens klopt er iets niet in het stuk linksboven, (van de afbeelding hier boven). Hier lopen de spanningen naar rechts, en naar beneden op, terwijl er geen kracht op werkt.
Maandag dien ik op te komen voor het tentamen, dus enige haast bij beantwoorden van de vragen zou fijn zijn.
groet