Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Re: [Politiek] De Nederlandse identiteit

Ik had vandaag een gesprek met iemand over het topic-onderwerp. Nederlanders zijn niet trots op hun land, terwijl de Amerikanen of Canadezen dat wel zijn. Neem die twee laatste genoemde landen, waar men niet hoeft te storen aan straatvuil. De parken, straten zijn veel schooner dan hier in Nederland. Nederlanders maken er een puinhoop van, hondenstront op straat, zwerfvuil en ga zo maar door. Haha, in Rotterdam hadden jaren geleden het "opzomeren". Men trachtte de straten leefbaarder en schooner te krijgen, ja, voor een dag, daarna was het weer een puinhoop. Wat mankeert de Nederlander in deze kwestie?
Hallo1979

Ik had vandaag een gesprek met iemand over het topic-onderwerp. Nederlanders zijn niet trots op hun land, terwijl de Amerikanen of Canadezen dat wel zijn. Neem die twee laatste genoemde landen, waar men niet hoeft te storen aan straatvuil. De parken, straten zijn veel schooner dan hier in Nederland. Nederlanders maken er een puinhoop van, hondenstront op straat, zwerfvuil en ga zo maar door. Haha, in Rotterdam hadden jaren geleden het "opzomeren". Men trachtte de straten leefbaarder en schooner te krijgen, ja, voor een dag, daarna was het weer een puinhoop. Wat mankeert de Nederlander in deze kwestie?

ik ben wel trots op nederland hoor. er zijn misschien probleempjes, maar over het algemeen vind ik het het prettigste land om in te leven!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Alexander Hartmans

Juist daarom kan het veel beter. Meer besef van de Nederlandse indentiteit, respect voor onze driekleur, onderzoek naar Nederlandse tradities. En dat brengt mij in feite op het volgende:

Wat zijn eigenlijk onze tradities?
Handsome Bill

Alexander Hartmans schreef:Juist daarom kan het veel beter. Meer besef van de Nederlandse indentiteit, respect voor onze driekleur, onderzoek naar Nederlandse tradities. En dat brengt mij in feite op het volgende:

Wat zijn eigenlijk onze tradities?
Hossen bij een schaatswedstrijd.
de groeten,

H Bill
Alexander Hartmans

Volksfeesten is inderdaad een traditie. En verder!
JanMeut

Volksfeesten is inderdaad een traditie. En verder!

Dit is natuurlijk veel te onprecies! Ik durf gerust te beweren dat ELKE cultuur, elke gemeenschap van tenminste 10 personen wel aan volksfeesten doet. Aangezien het hier om de Nederlandse identiteit gaat, gaat het wel om typisch Nederlandse volksfeesten. Ik denk dat dat hossen van Handsome Bill een leuk begin is, aangezien Nederland natuurlijk de schaatsnatie bij uitstek is. Ik voeg toe Koninginnedag. In andere landen wordt de verjaardag van de vorst(in) ook wel gevierd, maar op een heel andere manier.
Alexander Hartmans

Ten tijde toen we nog Juliana hadden, Soestdijk, kreeg ik wel een warm gevoel bij het zien van zoveel gepaste vreugde. Ik ben van mening dat Nederland Nederlans moet blijven, dat geldt ook voor de architectuur, kunst. Momenteel wordt de kunst in Nederland door extreme bezuinigen langzaam de das omgedaan, want wie waardeerd nog echte kunst? Want kunst is ook een traditie, niet alleen in Nederland. Neem een andere vorm van kunst, het schrijvers vlak. Er zijn genoeg schrijvers, die maar niet aan de bak kunnen komen, en dat uitgevers met hen in zee willen gaan. Het uitgevers klimaat draait het om de centen, het moet eenmaal passen in het klimaat, en ik kan daarover mee praten. In Belgie is het uitgeversklimaat een stuk beter, althans zo wordt beweerd. Eer en respect voor het schrijversvak bestaat in Nederland niet, tenzij je van Dis, Wolkers heet, of je wordt volksdichter. In Amerika staat een schrijver hoog aangeschreven, dat merk je aan de boekenverkoopcijfers, goede uitgevers, met een breed interesse gebied. Dat is een ernome gemis in dit koude kikkerlandje met zeer veel huichelaars, die alleen om de centen te doen is. Dat is ook een traditite die in ere hersteld mag worden.

Een nieuwe herleving in traditie is het theater leven, door toedoen van Joop van der Ende. The Lion King is Nederlands meest succesvolle voorstelling, die nu al legendarisch is! Het geeft aan dat in cultureel opzicht veel te verwachten is!

Ook de wetenschap mogen vele tandjes hoger gezet worden in de traditielijn, het beroep onderwijzer (voorheen kwekeling). Muzikanten verdienen meer respect die ze niet krijgen, platenbonzen kijken alleen naar looks en Euro's die ze aan de looks kunnen verdienen. Het gaat om de kwaliteit van de artiest. Ook tv-programma's mogen meer inhoud krijgen, niet zoals de mode- en smaakpolitie, wielklem & Co, Eigen huis en tuin, De Bus, of zwangerschappen op tv, of programma's zoals GTST. Afgevlakte domheid van de gemiddelde Nederlander. KOM OP ZEG, waar gaan we naar toe, dit kan toch veel beter! Het is prachtig om naar Katje de poes te kijken, Nederlands sexsymbool, ook weer zo'n doorsnee half Nederland die zich verkikkeren op Katja, mijn smaak is het niet, maar goed, dit terzijde.

Een programma aanbod met meer herseninhoud, duurzaamheid en nut, inplaats vanuit commercieel standdpunt verdienen bij mij de voorkeur. Volksvermaak, humor (zonder de Tokkies; wat een naam zeg) verzacht ons lijden. Tradities verstevigen ons besef wie we als natie zijn, het maakt ons wie we zijn, alleen het besef zijn we kwijt geraakt, dus lijkt mij hoognodig om dit te hervinden.
JanMeut

The Lion King is Nederlands meest succesvolle voorstelling, die nu al legendarisch is! Het geeft aan dat in cultureel opzicht veel te verwachten is!

Maar dat is toch een typisch voorbeeld van culturele globalisering! Daar is niets Nederlands aan, ook al vinden de voorstellingen in Nederland plaats is de producent Nederlands en in een deel van de cast Nederlander, het is een typisch Amerikaanse productie! Dezelfde voorstelling heeft in diverse andere landen gestaan.
Alexander Hartmans

The Lion King is Nederlands meest succesvolle voorstelling, die nu al legendarisch is! Het geeft aan dat in cultureel opzicht veel te verwachten is!

Maar dat is toch een typisch voorbeeld van culturele globalisering! Daar is niets Nederlands aan, ook al vinden de voorstellingen in Nederland plaats is de producent Nederlands en in een deel van de cast Nederlander, het is een typisch Amerikaanse productie! Dezelfde voorstelling heeft in diverse andere landen gestaan.

Mee eens, maar ik doelde op theaterkennis die ingewijden in Nederland op een hoger nivo wisten te brengen. Over de cast kan ik zeggen die is divers, veel zijn van Surinaamse afkomst.
JanMeut

Mee eens, maar ik doelde op theaterkennis die ingewijden in Nederland op een hoger nivo wisten te brengen.
Accoord.

Ik vraag me alleen af of dat een hoger niveau van theaterkennis is.

Meer een kwestie van marketing. Marketing leidt aan de ene kant tot betere kwaliteit in algemene zin en een lagere prijs, maar beperkt de keuzemogelijkheden en de variatie. Ik geef de voorkeur aan de enigszinds oubollige musicals van Annie M.G. Schmidt. Maar die musicals passen meer bij de Nederlandse identiteit van 1960-1980...
Alexander Hartmans

Mee eens, maar ik doelde op theaterkennis die ingewijden in Nederland op een hoger nivo wisten te brengen.
Accoord.

Ik vraag me alleen af of dat een hoger niveau van theaterkennis is.

Meer een kwestie van marketing. Marketing leidt aan de ene kant tot betere kwaliteit in algemene zin en een lagere prijs, maar beperkt de keuzemogelijkheden en de variatie. Ik geef de voorkeur aan de enigszinds oubollige musicals van Annie M.G. Schmidt. Maar die musicals passen meer bij de Nederlandse identiteit van 1960-1980...
De Nederlandse indentiteit is een groeiproces in kennis en creativiteit. Ik kijk niet naar de prijs, want dat is een ecconomisch fenomeen, die nogal onderhevig is aan een mode trent.

Hoger theaterkennis kan alleen geschieden als men creatiever is dan het onderwerp, gericht op intelligent inzicht en mogelijkheden. Ik zou best zelf een theaterstuk willen schrijven, doch deze kennis ontbreekt mij momenteel. Gaarne advies!
JanMeut

[Off topic]
Ik zou best zelf een theaterstuk willen schrijven, doch deze kennis ontbreekt mij momenteel. Gaarne advies!
Mogelijkheid 1

Lees stukken van toneel/musicalschrijvers om een idee te krijgen van de (on-)mogelijkheden. Beperk je hierbij niet tot de Nederlands(talig)e auteurs, het is in de lage landen een ondergeschoven kindje. Otten en Claus zijn mooie voorbeelden vaan vaak goed geschreven theater in het Nederlands. AMG Schmidt is de enige Nederlandstalige musicalschrijver van betekenis, maar zij had natuurlijk een heel eigen stijl. Misschien past dat overigens ook wel bij jou! Met die bagage kan je dan je eigen weg gaan, geleerd van het goede en foute dat anderen voor je hebben gedaan.

Mogelijkheid 2

Profiteer van je onwetendheid en schrijf elke dag een bladzijde. Na drie maanden is je stuk klaar!

[/Off topic]

Een hoger niveau van (podium)kunsten zou inderdaad een beter middel kunnen zijn bij het uitdragen van Nederlandse Identiteit. Maar net zo makkelijk voor het uitdragen van een meer locale identiteit of een meer interanationale identiteit.

Het huidig niveau van podiumkunsten in Nederland is niet Uniek Nederlands, daarmee niet van belang voor een Nederlandse Identiteit.
Alexander Hartmans

Beste JanMeut,

Onze cultuuruitingen, zoals kunst, muziek, taal, tradities, religie in de breedste zin des woords, dus het deelnemen aan die cultuur verklaard onze Nederlandse indentiteit. En elke individu, ongeacht haar of zijn culturele achtergrond, dragen een steentje bij, en nemen er deel aan.

Een eenduidige Nederlandse identiteit is er op veel vlakken niet, omdat er veel cultuurverschillen in een cultuur zitten? Dus hoe ga je hiermee om?

Terug naar “Politicologie en Economie”