Er zijn verschillende medicijnen die diabetes kunnen veroorzaken. Nu zie ik daar nooit bij staan, om welk type dit gaat. Zelf denk ik dat het gaat om type 2, aangezien type 1 door een immuunproces wordt veroorzaakt, iets wat veel van deze medicatie juist tegengaat (zoals http://www.huidziekten.nl/systemischethera...thotrexaat.htm) Ik zie echter nergens uitsluitsel.
Ik stel deze vraag om een stuk tekst over een patiënt zonder diabetes, maar wel 2 soorten medicatie die diabetes kunnen veroozaken. Deze patiënt heeft een grote erfelijkheidsfactor voor diabetes 2. Daarnaast heeft deze patiënt ook meerdere auto-immuunprocessen waardoor misschien de kans op diabetes 1 wel even groot is, ik heb het misschien ook niet nodig voor de vraag; moet u deze patiënt voor controle laten prikken op diabetes? Zo ja, om de hoeveel weken/maanden. Maar, welk type kan het veroorzaken? Of hangt dat af van de medicijnen?
Nog een klein vraagje hierover; het klopt toch dat deze patiënt af en toe (1x per halfjaar denk ik zelf) geprikt moet worden op bloedsuiekr?