Stephaan schreef:Nog een vraag : is het niet zo dat een kracht die loodrecht staat op de beweging géén arbeid verricht ?
Ik heb me altijd geergerd aan het feit dat, natuurkundig gesproken, ik geen arbeid verricht als ik met 100Kg op mijn rug op een horizontale weg loop (afgezien vd wrijving in mijn spieren en tegen de lucht en misschien nog een paar kleinigheden ) Al deed ik het met een auto op mijn rug (??) nog altijd geen arbeid;
Ik denk dus dat de nomaalkracht geen arbeid verricht, maar geloof wel dat ze (via de wrijvings coëfficient) mee bepaalt hoe groot de andere krachten kunnen zijn.
Het antwoord op vraag 1 staat er niet tussen, denk ik. Er bestaat immers ook zoiets als 'eenparige cirkelbeweging'. Als het voorwerp één ronde doet, is de
grootte van de gemiddelde snelheid toch 0? (de
gemiddelde grootte van de snelheid is daarentegen gelijk aan de ogenblikkelijke snelheid!). Het antwoord moet volgens mij dus zijn: éénparig en rechtlijnig (a en c).
Vraag 2: De normaalkracht verricht idd geen arbeid, want er is geen verplaatsing door die kracht, de wrijvingskracht zorgt wel voor arbeid, evenals de zwaartekracht => antwoord d
Die laatste opmerking klopt niet, als je met een zak van 100 kg horizontaal loopt, verricht je wel arbeid, want je lichaam duwt de zak niet alleen omhoog (dus in die zin geen arbeid), maar ook horizontaal (kracht met verplaatsing = arbeid. Anders zou je niet vooruitkomen.