Moderator: Rhiannon
Wij niet, maar de banken die de huizen als onderpand hebben wel...Natuurlijk ben ik daar persoonlijk als redelijk verse huizenbezitter niet zo content mee, maar och: die paar procent over weet-ik-hoeveel-jaar, voelen we die nou echt?
Alleen jammer dat een hypotheek krijgen als starter dan juist weer moeilijker wordt, zo las ik deze week in de krant. Dan kunnen de huizenprijzen wel dalen, maar als je geen hypotheek krijgt, houdt het wel een beetje op.DePurpereWolf schreef:Tja, een crisis in de woningmarkt is zo gek nog niet. De huizen prijzen zijn eigenlijk alleen maar gestegen de laatste 10 jaar, waarbij ze de laatste 2 jaar navanant constant zijn gebleven.
Dit is enkel goed nieuws voor mensen die een huis willen kopen. Huizen zijn nog steeds bijna onbetaalbaar voor starters. Het is alleen vervelend voor mensen die juist zijn huis willen verkopen, ervanuitgaande dat deze tenminste 3 jaar in hun huis hebben gezeten gaan ze er gemiddeld genomen toch nog op vooruit. Ik zie dus voor de burger niet niks negatiefs in deze woningmarkt crisis. Voor de banken en de bouw natuurlijk wel, maar ja, het kan niet altijd feest zijn.
Grafiekje: http://www.hypotheker.nl/hypotheken/ik+wil...and/default.htm
Ik huur gelukkig nog. Ik ken mensen die op het toppunt een huis hebben gekocht, en het is jammer dat ze teveel hebben betaald, maar dik kans dat ze in 5 jaar weer op winst zitten.
Ja, er zijn wat maatregelen genomen in de vorm dat mensen niet meer 5 a 6 keer hun jaarinkomen als hypotheek kunnen krijgen.Banken hanteren nu wat strengere criteria. Dit omdat de hypotheek niet meer van zelfsprekend kan worden afgelost bij verkoop van de woning. Mensen kunnen dus met een restschuld blijven zitten, de bank heeft dan een groter risico dat het geld niet terug wordt betaald.Nederland wordt sinds twee jaar geteisterd door de woningmarktcrisis, die al vaak genoeg onderwerp van gesprek geweest is. Nu vroeg ik me af wat banken er de regering kunnen doen om dit probleem tegen te gaan? Zijn er al maatregelen genomen?