Mag ik eens een anderhalve maand oude koe uit de sloot halen ?
Op 1 mei laatstleden, (in België een algemene verlofdag die hier nota bene, en misschien ook in andere landen, de "Dag vd Arbeid" genoemd wordt), schreef Antoon( 8:59 pm):
Er is sprake van arbeid door een kracht, als er beweging is in de richting van die kracht.
Maar op 2 mei (11:41am) staat dan:
het horizontaal (of in welke richting dan ook)verplaatsen van een last heeft wel arbeid
Ik ben het volledig eens met de eerste uitspraak, maar samen met Bart blijf ik toch maar vinden dat Arbeid niet zomaar het produkt is van een kracht vermenigvuldigd met de afgelegde weg maar wel degelijk het produkt van 2 vektoren dus af gelegde weg
in de richting vd kracht vermenigvuldigd met de kracht. In het geval van een normaalkracht (gewicht) en een horizontale beweging is er dus geen arbeid.
Als je de last in elke andere richting beweegt is er wel arbeid maar die is ook niet zomaar gewicht maal afgelegde weg. Die arbeid is dan de afgelegde weg vermenigvuldigd met (slechts) die component van de kracht die
in de richting ligt
vd verplaatsing.
Bij een wrijvingloos karretje dat in wrijvingloze lucht horizontaal verplaatst wordt, verricht de normaalkracht géén arbeid.
Iets anders is het feit dat de persoon die het karretje in gang duwt en het verder nog doet versnellen wel arbeid verricht (horizontale kracht en idem verplaatsing F=ma ) Maar die arbeid wordt terug gewonnen als hij het karretje afremt, want anders zou de wet van het behoud energie niet in orde zijn, zoals in een andere posting staat.
Ik hoop dat Antoon dit niet weeral een hoop van Stephaan vindt en ik kijk uit naar zijn reaktie