archi123
Artikelen: 0

Hulp nodig voor kiezen van balk en berekenen !

Structuur

Hallo,

Kan iemand me helpen ??

Ik moet een balk uitkiezen en berekenen welke krachten er op werken (het moet een rechte ligger zijn)

De balk wordt zo gekozen dat je de verschillende lasten die erop aangrijpen ervan kan berekenen.

Berekeningen ervan :

Bep. van horiz. en vertic. lasten

Berekenen van reactiekrachten en momenten voor de zwaartste belasting

(eigengewicht van wanden en vloeren + balk en nutttige belast.)

Een voorbeeld van een mogelijkheid : balk boven deuropening met vloerbelasting erboven (werfsituatie)

Kan iemand helpen ??

Graag snel antw.

groetjes
oktagon

Re: Hulp nodig voor kiezen van balk en berekenen !

Moet jijzelf met een idee komen van overspanning en willekeurige belasting of variaties om een balkprofiel te berekenen;je geeft geen verdere gegevens.

Als dat het geval is,neem je bijv L = 2mtr,gelijkmatig 5kN/m en een puntlast van 8kN op 50 cm uit de oplegging links en begin je met de M te berekenen en vervolgens de W =M/sigma (toelaatb.spanning 235N/mm2/veiligh.norm 1.2 bijv.),

de W haal je uit een balkenboekje.

Als mijn gedachte onjuist is ,spui dan je gegevens.
dcarchi

balk van beton boven deur met L= 1.3m (zoals op foto)

te tekenen:

belastingsmodel

NVM-diagramma's

te berekenen:

lasten (horizontale en verticale)

reactiekrachten en/of reactiemomenten

voor zwaarste belasting (vaste last eigengewicht van vloeren, wanden en balk en nuttige last)

inwendige krachten en momenten voor zwaarste belasting (opstellen van NVM-diagramma's)
Bijlagen
b08
b08 394 keer bekeken
oktagon

Die betonvloer van de achterruimte draagt nmm. direct op de balk,wat is het gewicht ervan.

Rust er ook nog een hogere vloer op de muur boven de balk.

De vloer ca. 80 cm boven de balk kun je niet uitschakelen,omdat er vanuit de opleggingen van de 130 cm er een druklijn van 60 graden naar binnen loopt en zijn begrenzing heeft op een hoogte van 65
\(\sqrt3\)
=112 cm,dus draagt die vloer over de 130 cm volledig ,maar hoeveel weegt die?

Dus steeds eigen gewichten en variabele belasting opgeven; dus je moet met die gegevens komen,anders kan er niet gerekend worden.

Veronderstel,dat er vloerbelastingen zijn van total 5 m2 per strekkende meter balk,dan zit je al gauw op 2-2.5 ton per meter en zul je toch voor die 130 cm nog een niet al te zware balk nodig hebben.Ik taxeer een HeA 120,maar die moet je berekenen.

Je moet veiligh.factor 1.5 nemen en doorb.L/500

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”