Dan is volgens mij de integraalrekening toch eenvoudiger hoor.
Voor iemand die geen integralen kent is logisch aanvoelen dat x=a.t²/2 correct is volgens mij eenvoudiger dan integralen leren, niet?
Moderator: physicalattraction
Dan is volgens mij de integraalrekening toch eenvoudiger hoor.
Dit had ik inmiddels begrepen maar toch bedankt voor de uitleg. Ik heb exact hetzelfde geredeneerd gisteren, en eindelijk viel toen mijn frank/euroDit geldt enkel bij constante versnelling!
Snelheid kan je slechts bepalen aan de hand van plaatsverschillen op verschillende tijdstippen.
=> v = dx / dt
Versnelling kan je slechts bepalen aan de hand van snelheidsverschillen op verschilende tijdstippen.
=> a = dx / dt
dx = v . dt
=> x = v . dt
=> x = [ a . dt] . dt
Bij constante versnelling mag je a buiten de integraal brengen en geldt:
x = a . t . dt = (a . t²) / 2
Intuïtief (bij constante versnelling):
-Begincondities:
x(i) = 0 m
v(i) = 0 m / s
a(i) = a(u) = 1 m / s²
=> Eindcondities (na 1 seconde) ???
v(u) = 1 m / s WANT we versnellen gedurende 1 seconde met [1 m/s] per seconde
De snelheid NA één seconde is 1 m/s!
Als deze snelheid er constant was geweest hadden we na 1 seconde één meter afgelegd (a . t² = 1 m/s² . 1 s² = 1 m).
We zijn echter vertrokken van snelheid 0 m/s => De afgelegde weg x(u) - x(i) = x(u) - 0 = x(u) = 0,5 meter = (a . t²) / 2
Na een halve seconde bvb. zien we echter:
x(na 0,5 seconde) = [1 m/s² . (0,5 s)²] / 2 = 0,125 m
=> x(vanaf 0,5 seconde tot 1 seconde) = x(u) - x(na 0,5 seconde)
=> x(0,5 s --> 1 s) = 0,5 m - 0,125 m = 0,375 meter
Dit is toch logisch?
Ik versnel, dus mijn gemiddelde snelheid zal de tweede halve seconde hoger liggen dan de eerste halve seconde, dus de afgelegde afstand is de tweede halve seconde dan ook groter dan de eerste halve seconde !!!
Voor de oppervlakte van de oorsprong tot punt 10 te berekenen onder f(x) neem je gewoon:Pollop XXIII schreef:En is er trouwens een bepaalde bewerking om je integralen te berekenen? Als je functie een rechte is, kan je gemakkelijk de oppervlakte eronder berekenen, maar bestaan er systemen om bijvoorbeeld, ik zeg zo maar iets, de oppervlakte tussen de functie 5x³-3x en de x-as vanaf de oorsprong tot punt x te berekenen?
Afijn, je moet hierop niet antwoorden als dit een lange uitleg vergt, ik heb jullie hier al lang genoeg bezig gehouden...
Inderdaad, als je hem weer differentieert levert ie weer de oorspronkelijke functie op.. En om volledig te zijn: eigenlijk is hetPollop XXIII schreef:Ahaaa! Tof!
Berkenen je de primitieve dan volgens een regel die lijkt op zoiets al dit hier (ik probeer maar hoor):
Primitieve ax^n+bx^q = (a/n+1)x^(n+1) + (b/q+1)x^(q+1)
Kan dit?