In mijn vrije tijd studeer ik natuurkunde bij. Ik kwam uit op de eenparige cirkelbeweging. Ik vroeg me af of je die beweging ook niet als gelijkaardig aan een eenparige rechtlijnige beweging kan beschouwen.
Vergelijk het met een planeet die rond haar as draait volgens zo'n eenparige cirkelbeweging.
Er is de middelpuntvliedende versnelling, die de planeet telkens een centripetale versnelling naar het middelpunt geeft.
Maar is op elk moment een eenparige beweging hebben met een zelfde snelheid niet genoeg om 'eenparig rechtlijnig' te worden genoemd?
Omdat bij een eenparige cirkelbeweging de raaklijn van de cirkel op elk moment loodrecht op de straal staat, staat telkens de snelheidsvector evenwijdig aan een zeer klein deel van de omtrek van de cirkel. Op elk moment geeft de snelheidsvector op de raaklijn van de cirkel een eenparig rechtlijnige beweging aan. Kan je dan niet zeggen dat zo'n planeet een eenparig rechtlijnig beweging maakt op elk moment?
Wanneer het geen eenparig rechtlijnige beweging zou zijn zou bij een eenparige slingerbeweging bij het loslaten van de slinger, de slinger losschieten richting de draaibeweging. Dat gebeurt niet. De slinger schiet los richting de vector loodrecht op de straal met de snelheid die het had op de moment van de draaibeweging.
Heeft een eenparige cirkelbeweging van een voorwerp niet de wetmatigheden van een eenparig rechtlijnige beweging?
Alvast bedankt voor eventuele antwoord.