dysprosium schreef:hallo,
hoe kan het dat als ik 5 accu-tjes van 1,96 volt in serie schakel dat er dan maat 0.96 volt uitkomt,
want hier klopt geen hol van volgensmij.
en hoe kan ik het best een zo sterk mogelijke accu maken (14-24 V ofzo), en dan wil ik dingen weten als:
- materiaal voor kathode
- materiaal voor anode
- wat voor electrolyt
alvast bedankt,
lars.
Wat er gebeurt is iets wat een beetje onnatuurlijk lijkt maar eigenlijk heel eenvoudig werkt, het heeft vooral met amperage te maken van de diverse gebruikte batterijtjes die je benut hebt.
In een project dat we bouwden met zonnecellen kwam we dergelijk euvel ook al tegen.
We koppelden verscheiden cellen van zelfde voltage aan elkaar, deze waren 1,5 volt een een 40 Milli Amps, daarop in serie voegden we cellen aan toe van 3,6 volt en een 80 Milli Amps, gebeurde iets heel vreemds, want hoewel hoger amperage hielden we maar iets over de 1,67 Volt over van spanning.
Onderzoek bleek uit dat de kleine gebruikte cellen waarvan er een 31 in serie waren aangesloten tegenover een 6 van de grotere cellen het overwicht hadden in voltage omdat het opgeleverde voltage groter was.
Nu is het zo dat als je batterijen van zelfde fabrikant en alsook zelfde amperage aan elkaar verbind dat deze in voltage kunnen achteruit gaan, omdat de ene batterije ten opzchte van de andere batterij, in amperage verschillend is, alsook in serie plaatsen geeft geen hoger voltage maar een hoger amperage, wil je meer spanning dan moet je de batterijetjes paralel schakelen, maar dan heb je maar zelfde amperage van één batterij, wil je meer amperge ook dan maak je groepen van batterijen, die zelfde voltage hebben door parallelle schakeling, en die sluit je dan aan in serie,
Verder het dalen van je voltage heeft te maken met de inwendige weerstand van de gebruikte batterijetjes alsook van de frequentie van de stoffen gebruikt.
Een heel ingewikkeld proces.
Er zijn nog andere heel ingewikkelde processen waarop we ons al eens toegelegd hebben, het feit dat grote zware autobatterijen een ac spanning kunnen hebben zonder echt vermogen er aan, dit komt eveneens door het chemische proces van de stoffen die onderling reageren in de batterij.
Zelfs amperage op deelfde polen hebben we al eens gemeten alsook geaard kan men ook heel vreemde dingen opmerken.
Let echter op met grote batterijen geen speelgoed zeker niet als men per ongeluk de polen verbind, een remkabel van een fiets kan ernstige brandwonden en vuur veroorzaken als je deze op de polen duwd, zelfs met bepaalde kleine batterijen die je verkeerd laad bestaat ontploffingsgevaar.
Denk aan jezelf en je medemens,
](*,)