nLight
Artikelen: 0

Reactiekrachten in vakwerk

Ik zit vast bij een (simpele) oefening over een vakwerk.

Afbeelding

Er is gevraagd de reactiekrachten/momenten in A en B te bekereken. Ik denk dat ik dit kan doen zonder doorsnijdingen te maken.

Werkwijze : Ik zoek eerst α, dit is simpel omdat ik de hoogte weet en weet dat het een gelijkbenige driehoek is.

De reactiekrachten rond A splits ik op in een verticale en horizontale, die in B alleen in een verticale (de horizontale is 0 omdat dit steunpunt op wieltjes staat)

Mijn vraag/probleem Vermits ik 3 onbekenden heb (Ra.verticaal, Ra.horizont en Rb.verticaal heb ik ook 3 vergelijkingen nodig. Ik heb het horizontaal en verticaal evenwicht al. De 3e vergelijking is dus het momentenevenwicht. Dit reken ik uit rond A door de kracht maal de lengte van de loodrechte hefboomarm. Voor de inwerkende kracht links is dit makkelijk te vinden, maar voor de kracht rechts (10 kN) kom ik er maar niet uit. Ik zie niet in hoe ik de afstand van de loodrechte hefboomarm tot A kan bepalen.

Kan iemand mij helpen of zit ik totaal fout?

Yannick
bessie

Re: Reactiekrachten in vakwerk

Je zit een klein beetje fout. Om het moment van die 10kN te bepalen, moet je hem splitsen in een horizontale en verticale component, mbv de hoek alfa die je kent. Daarvan zijn de armen om A veel eenvoudiger te bepalen. OK?
nLight

De afstand vd horzizontale component van die kracht (10 kN) is dan gewoon de hoogte? (1,2 m) en de afstand tot verticale component kan ik dan simpel berekenen uit een rechthoekige driehoek?

Ik was er al zolang op aan het kijken dat ik het veel te ver aan het zoeken was, erg bedankt voor je antwoord.

Yannick
nLight

Ik lees hier net de opgave nog eens door en zie staan : Bereken de reactiekrachten/momenten in A en B. De momenten in A en B zijn toch 0? Anders kunnen we de 3e vergelijking niet opstellen (evenwichtmomentum) en is het onmogelijk om (2 vd 3) onbekenden te bepalen?
oktagon

Er treden geen momenten op in A en B;in B alleen een verticale kracht,te berekenen vanuit een momenten som = 0 vanuit A,waaruit ook blijkt of die naar boven dan wel naar beneden is gericht.Via som verticale krachten =0 kun je Av berekenen. Ah is te berekenen door een momenten som vanuit de top van het spant te nemen,dan wel via som hor. krachten =0.

Een mogelijk alternatief is om eerst de op de helling werkende krachten te ontleden in hor. en vert.;je kunt dan eenvoudiger de afstanden bepalen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”