klik hier
Hier staat een onderzoek dat verhaald over de agressie bij mannen door de ratio van je ring en wijsvinger te meten.
edit moderator (lala): ik heb je link even ingekort, om de lay-out handig te houden.
Moderator: ArcherBarry
Probeer dan eens internet de tekst te laten transleren:Ik snap niet helemaal wat er allemaal staat in het engels (hoe wil ik dat straks doen als ik alles in het engels moet leren:S) Maar mijn ringvinger is iets meer dan een centimeter langer... Wat nu?
De gedachte is hier toch niet zo gek: mannen zijn aggressiever dan vrouwen (ja, ja, gemiddeld), hebben ten opzichte van vrouwen een andere verhouding in lengte van ringvinger en wijsvinger en produceren, ook al voor de geboorte, andere hoeveelheden testosteron. Er zou dus heel goed een verband tussen kunne bestaan, er zijn meer punten waar het uiterlijk van mannen er anders uitziet dan bij vrouwen.Ik ben persoonlijk altijd erg sceptisch geweest ten aanzien van koppelingen tussen karaktereigenschappen en anatomische eigenschappen.
Sommige hormonen beïnvloeden het gedrag en testosteron is er daar één van. Maar de aanwezigheid van testosteron is geen anatomisch kenmerk - en daar ging het om in deze discussie. Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.De gedachte is hier toch niet zo gek: mannen zijn aggressiever dan vrouwen (ja, ja, gemiddeld), hebben ten opzichte van vrouwen een andere verhouding in lengte van ringvinger en wijsvinger en produceren, ook al voor de geboorte, andere hoeveelheden testosteron.
Sommige hormonen beïnvloeden het gedrag en testosteron is er daar één van. Maar de aanwezigheid van testosteron is geen anatomisch kenmerk - en daar ging het om in deze discussie. Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.JanMeut schreef:De gedachte is hier toch niet zo gek: mannen zijn aggressiever dan vrouwen (ja, ja, gemiddeld), hebben ten opzichte van vrouwen een andere verhouding in lengte van ringvinger en wijsvinger en produceren, ook al voor de geboorte, andere hoeveelheden testosteron.
En het leuke van dit onderzoek is dat ze dus wel een verband hebben gevonden, in elk geval een statistisch verband. Ik heb geen idee of er een causaal verband is tussen testosteron, agressie en die verhouding in lengte tussen ring- en wijsvinger, maar ondenkbaar is het niet.Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.
Ik moet er bijna om lachen hoe simplistisch jij zo'n onderzoek benadert. Maar niet in de verkeerde zin van het woord hoor, lachen is gezond.2 bakken met botjes, 1 met veel testo en 1 met weinig en ff wachten
het schijnt dat de verhouding ringvinger wijsvinger wel degelijk bepaald wordt door de hoeveelheid testosteron tijdens je ontwikkeling, ik heb zo 123 geen bron hiervoor, maar ik heb het meerdere malen gelezen in mannelijk/vrouwelijk tests, het is laatst ook nog op tv geweestSommige hormonen beïnvloeden het gedrag en testosteron is er daar één van. Maar de aanwezigheid van testosteron is geen anatomisch kenmerk - en daar ging het om in deze discussie. Voor zover ik weet is er geen enkele relatie tussen lichaamsverhoudingen (of andere anatomische kenmerken) en gedrag die echt wetenschappelijk bewezen is.