Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Filosofie: Fatalisme

Fatalisme: leer van of geloof aan de machteloosheid van de mens tegenover het noodlot. (Wolthers Koenen woordenboek, 1989).

Volgens de beschrijving der filosofie spreekt men vanuit Latijn: fatum = "noodlot". Geloof in de onafweerbaarheid van het lot, dat dan meestal als voor god of goden voortbestemd wordt ervaren.

Twee omschrijvingen die op het eerste gezicht verschillend zijn of niet zijn.

Hoe en waarom ontstaat er machteloosheid tegenover het noodlot en welke invloeden zouden denkbeeldige goden of een god hierop invloed kunnen bewerkstelligen?

IK zie het zo. De mens is veroorzaker van zeer veel ellende, sterker nog de mens is het gevaarlijkste wapen, dat moeder of vader natuur heeft kunnen scheppen of voort brengen. Door dit gegeven heeft de mens zichzelf en anderen voor machteloosheid voor het blok geplaatst. Waarom is juist de mens zo dom en kortzichtig? Welke motieven spelen hier een bijzondere grote rol? Hebzucht, heerschappij over anderen, macht zijn volgens mij zeer duidelijke motieven.

Hoe denken juillie er over.
Anonymous

Re: Filosofie: Fatalisme

Waarom is juist de mens zo dom en kortzichtig?
"Omdat we de mogelijkheid hebben om dat te zijn"

De mens is bewust van zichzelf (in hogere mate dan andere soorten)--------->

Inherent aan onze hoge mate van bewustzijn is ons vermogen een zeer grote (kan positief of negatief zijn) invloed uit te oefenen op onze omgeving

------------------> DIT SCHEPT MACHT----------------------->

MACHT CORRUMPEERT ALTIJD!!!!

Daarom gedragen we ons zo debiel :shock:

-$tijn
Alexander Hartmans

"Omdat we de mogelijkheid hebben om dat te zijn"

De mens is bewust van zichzelf (in hogere mate dan andere soorten)--------->

Inherent aan onze hoge mate van bewustzijn is ons vermogen een zeer grote (kan positief of negatief zijn) invloed uit te oefenen op onze omgeving

------------------> DIT SCHEPT MACHT----------------------->

MACHT CORRUMPEERT ALTIJD!!!!

Daarom gedragen we ons zo debiel :shock:

-$tijn
Daarom lijkt mij, dat macht onze ondergang kunnen inluiden. Want wat kunnen wij als soort nog bereiken. We staan bovenaan de voedselketen, we zijn het dominantste soort, wij zijn nummer 1, maar voor hoe lang nog? Dat is onze angst voor het noodlot. Maar ik bedenk me nu iets: hoe kunnen we het noodlot afwenden?
Leuke gast

de mensen die dit lezen passen zich aan.

Ik ben van mening dat alles mensen afhankelijk zijn van elkaar.
Alexander Hartmans

Leuke gast schreef:de mensen die dit lezen passen zich aan.

Ik ben van mening dat alles mensen afhankelijk zijn van elkaar.

Dan doel jij waarschijnlijk op het sociaal gebeuren. Maar er is namelijk een ding die dit sociaal samen zijn verstoord, namelijk: de tegenstelling en tegenstrijdigheid van de veronderstelling dat het noodlot bezegeld.
JS

Betekend maar mijn idee beide hetzelfde. Het onverklaarbare aanvaardbaar maken door een hogere macht.

In vergelijking met en tot wat ?
JanMeut

Fatalisme past je of past je niet.

Een fatalist zou zeggen: het noodlot maakte mij tot fatalist.

Ik denk dat het komt omdat het bij het karakter van een fatalist past om geloof te hechten aan fatalisme.

Ik geloof dat mensen een vrije wil hebben.

Lees: "Jacques le fatalist et son maitre" (Diderot)

http://boeken.diderot.nl/jacques%20de%20fa...n%20meester.htm
JS

JanMeut schreef:Fatalisme past je of past je niet.

Een fatalist zou zeggen: het noodlot maakte mij tot fatalist.

Ik denk dat het komt omdat het bij het karakter van een fatalist past om geloof te hechten aan fatalisme.

Ik geloof dat mensen een vrije wil hebben.

Lees: "Jacques le fatalist et son maitre" (Diderot)

http://boeken.diderot.nl/jacques%20de%20fa...n%20meester.htm
Beste JanMeut,

Is dit niet een beetje tegenstrijdig ! In hoeverre heeft een fatalist dan een vrije wil als het fatalisme besloten ligt in zijn/haar karakter.
p__

JS schreef:Beste JanMeut,

Is dit niet een beetje tegenstrijdig ! In hoeverre heeft een fatalist dan een vrije wil als het fatalisme besloten ligt in zijn/haar karakter.
Hij zegt toch:
Ze geloven in dat geval dat fatalisme bestaat, maar dat in werkelijkheid is dat dus niet zo volgens JanMeut.
Alexander Hartmans

Op Filosofie.be http://www.filosofie.be/forum/viewtopic.php?t=743 loopt dit onderwerp al reeds, interessant is namelijk het onderbewustzijn, getracht wordt om het fatalisme beter te doorgronden.

Terug naar “Filosofie”