Pollop XXIII
Artikelen: 0

Waarnemingsverbetering bij zwak licht

Ik ben nogal bezeten van sterrenkunde en aanverwanten, en waarnemen doe ik ook. Om 's nachts meer te zien door je telescoop wordt er voor het waarnemen bij de meeste waarnemers geen felle lichten meer aangestoken, om de pupil zo groot mogelijk te maken (meer licht opvangen)

Dis is een klassieker, maar ik vroeg me af of er nog andere dingen zijn die je kan doen om je waarnemingsvermogen te verhogen, en om zwakkere objecten te kunnen waarnemen.

Ik heb al eens gehoord dat hyperventileren (misschien gebruik ik een verkeerde term, maar ik bedoel in elk geval snel in en uit ademen)

zou helpen, omdat er dan meer zuurstof in je hersenen komt. Klopt dit? of is het een fabeltje?

Zijn er nog andere dingen die je zou kunnen doen om beter te kunnen kijken? Als je veel wortels eet zou je ook beter kunnen zien. Ook waar?

Kunnen jullie mij helpen en nog andere tips geven?
Jan Vonk
Wouter_Masselink

Re: Waarnemingsverbetering bij zwak licht

wortels bevatten vitamine A, vitamine A is goed voor je ogen. Dit zou ik niet overdrijven, Deze geringen mate maakt geen verschil.

(waarom zie je nooit een konijn met een bril op? omdat hij wortels eet :wink: )

Wat je het beste kan doen is zorgen dat je in een compleet donkere omgeving staat. Open plek in het bos oid (licht van buitenaf zorgt ervoor dat je veel en veel minder ziet.)

Wat je wel zou kunnen doen is een bezoek brengen aan de optometrist en je ogen een keertje laten doormeten. Zo weet je ook meteen of je een 20/20 zicht hebt. (eventueel laten corrigeren)
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

Re: Waarnemingsverbetering bij zwak licht

hyperventileren zou ik u niet aanraden en wel om volgende reden, als je gaat hyperventileren gaat niet alleen de zuurstofinname stijgen ,maar ook de C02 afgave , dit heeft tot gevolg dat je je wat misselijk gaat voelen en evt zou kunnen flauw vallen. dit is ook de reden waarom men mensen die aan het hyperventileren zijn even in een zak laat in en uit ademen , omdat men dan minder O2 en Meer CO2 inademd dan dat er in normale lucht zit

en het eten van worteltjes zal niet zoveel uithalen , niet dat ik het u afraad, worteltjes zijn gezond. maar het effect op het zicht is overroepen. het is wel waar dat vit A deficientie nachtblindheid veroorzaakt en dat het dus goed is om dit te vermijden door vit A bevattende groenten te eten, maar er veel beter door gaan zien, nee.

Terug naar “Geneeskunde”