Issam
Artikelen: 0

Weerstand moment

hallo,

Ik heb een som die kon niet oplossen, en ik begrijbe het niet wat is de bedoeling.

Leid een formuleaf voor α= W(pl) / W(el) zijnde de verhuiding tussen het plastisch en elastisch weerstandmoment van een HE220A profiel (I)profiel.................... el= Elastisch en pl =plastisch

die moet op de hand moet oplossen en in maple programma.

Deze keer gaan we formules voor profielgegevens (exact) afleiden voor stalen I-profielen met rechte flenzen. Zie figuur.

Gevraagd wordt om de formules af te leiden van de volgende grootheden:

A,Iy.W(pl) (Plastisch Weerstandsmoment) zowel t.o.v. Y-as als Z-as, uitgedrukt in de profielgegevens h,b.Tw,Tf en r. (De formule van Steiner mag worden gebruikt).

Controleer je uitkomsten aan de hand van een aantal profielgegevens van HE- en IPE-profielen in de staaltabellenboeken.

Leid een formule af voor α= W(pl) / W(el) zijnde de verhouding tussen het plastisch en elastisch Weerstandsmoment.

Schrijf de Maple-opdrachtregels die leiden tot een plot van de doorsnede van een HE220A –profiel. Zie figuur.
oktagon

Re: Weerstand moment

Ik kan je wellicht een benaderend antwoord geven:

Voor normaal gebruik van staal wordt er uitgegaan van een min.vloeigrens ,welke voor jouw profiel uit het staalboek zijn gemaakt van St.37-2 (oa.din11700),ook wel S275N ( NEN-EN 10113) en dus bij een dikte van het staal van <16 mm 235 N/mm2 bedraagt en de treksterkte van 370-510 N/mm2.(Bij dikten > 16 mm gelden weer andere waarden.)

Die laatste variatie is afh. staalsamenstelling en zou ik voor het normale staal de 310 N/mm2 voorr trekspanning aanhouden omdat de hogere waarden besteld moeten worden en niet courant verkrijgbaar zijn.

Er wordt in de literatuur wel een een treksterkte vermeld in N/mm2,je hebt in feite met een spanning te doen

De treksterkten zijn waarden die gebruikt worden bij plasticiteitsberekeningen.

Volgens mij is dus α= W(pl) / W(el) =
\(\sigma\)
pl /
\(\sigma\)
el en in jouw geval dus minimaal 370/275 =1,34 en maximaal 510/275 = 1,85;

in deze getallen is geen veiligheidscoefficient toegevoegd; ik vraag me af of je die dan ook niet bij beide spanningen moet gebruiken en de vehoudingen dus gelijk blijven.

Een theor.benadering is de volgende (voor dat Hea profiel):

Het moment,dat kan worden opgenomen bij een el.berekening gat uit van een beperking van de rek en is er dus een grensmoment Mel bereikt,maar nog niet het elasto/plastische vermogen van M pl.

Voor I-vormige profielen wordt aangehouden
\(\alpha\)
=Mpl / Mel = 1,15 ;een getal dat lager ligt van de eerder vermelde berekening.

Voor rechthoekig massieve profielen geeft men de verhouiding aan van 1,5 .

[/color]
oktagon

Ik kreeg van het forum geen tijd meer om te corrigeren,dus doe het zo:

Voor normaal gebruik van staal wordt er uitgegaan van een min.vloeigrens ,welke voor jouw profiel uit het staalboek zijn gemaakt van St.37-2 (oa.din11700),ook wel S275N ( NEN-EN 10113) en dus bij een dikte van het staal van <16 mm 235 N/mm2 bedraagt en de treksterkte van 340-470 N/mm2.(Bij dikten > 16 mm gelden weer andere waarden.)

Die laatste variatie is afh. staalsamenstelling en zou ik voor het normale staal de 340 N/mm2 voorr trekspanning aanhouden omdat de hogere waarden besteld moeten worden en niet courant verkrijgbaar zijn.

Er wordt in de literatuur wel een een treksterkte vermeld in N/mm2,je hebt in feite met een spanning te doen

Volgens mij is dus α= W(pl) / W(el) = pl / el en in jouw geval dus minimaal 340/235 =1,44 en maximaal 470/235 = 1,85;in deze getallen is geen veiligheidscoefficient toegevoegd; ik vraag me af of je die dan ook niet bij beide spanningen moet gebruiken en de vehoudingen dus gelijk blijven.
Issam

oktagon schreef:Ik kreeg van het forum geen tijd meer om te corrigeren,dus doe het zo:

Voor normaal gebruik van staal wordt er uitgegaan van een min.vloeigrens ,welke voor jouw profiel uit het staalboek zijn gemaakt van St.37-2 (oa.din11700),ook wel S275N ( NEN-EN 10113) en dus bij een dikte van het staal van <16 mm 235 N/mm2 bedraagt en de treksterkte van 340-470 N/mm2.(Bij dikten > 16 mm gelden weer andere waarden.)

Die laatste variatie is afh. staalsamenstelling en zou ik voor het normale staal de 340 N/mm2 voorr trekspanning aanhouden omdat de hogere waarden besteld moeten worden en niet courant verkrijgbaar zijn.

Volgens mij is dus α= W(pl) / W(el) = pl / el en in jouw geval dus minimaal 340/235 =1,44 en maximaal 470/235 = 1,85;in deze getallen is geen veiligheidscoefficient toegevoegd; ik vraag me af of je die dan ook niet bij beide spanningen moet gebruiken en de vehoudingen dus gelijk blijven.
Issam

Geachte heer oktagon,

Dank u .

Volgens me dat de weerstandmoment hier moet met de traagheidsmoment en de afstand berekent worden waar w=i/e.

aan het eind de formule van de weerstandmoment krijgt intgraal vorm ,met deze intgraal kan Mapel progamma oplossen en dat is de vraag die moet gezocht worden,

zelf , ben ik met de oplossing gestopt bij (e) de afstand ,welke afstsnd moet hier berekenen,nog weet ik niet.

Wat u zei over de spanning volgens mij kan ook, maar in de vorige vraag in de som ik heb de moment en de traagheidsmoment berekend maar niet de spanningen ga ik de traagheidsmoment gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Issam
oktagon

Weerstandsmoment= I/halve hoogte van een symm.profiel, He,Pe,koker,buis,dus niet zo lastig.

Dus bij de He220 is de hoogte 210 mm ! en dus de halve hoogte is 105 mm;de breedte van het profiel is 220 mm en bij een plaatsing op zijn kant wordt de halve hoogte dan 110 mm!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”