Ik weet niet of ik deze vraag hier wel mag stellen, maar ik stel hem toch maar voor de zekerheid.
Ik vraag me af, stel je hebt heel vaak, zeg maar 1 keer per week, last van nachtmerries, en het zijn nachtmerries waarin je droomt over dingen die nog moeten gebeuren, dus meer met een voorspellend karakter. En het vervelende is dat ook veel (gelukkig) niet altijd, van die vreselijke dromen ook nog (voor een deel) uitkomen, vroeger of later. Als je zulk soort dromen hebt, dan kun je er echt vreselijk onder lijden, je wordt bang en voelt je in zekere zin bedreigd, dit i.t.t. dromen die gaan over een traumatische gebeurtenis in het verleden. Ook die dromen zijn angstaanjagend, je beleeft die nare gebeurtenis immers weer opnieuw in je onderbewustzijn, bijv. oorlogtrauma. Maar als ze een (beetje) voorspellend karakter hebben dan zij ze vind ik nog veel angstaanjagender.
Nu weet ik erover praten kan helpen, wel met iemand die te vertrouwen is uiteraard, maar dan ben je er nog niet.
Mijn vraag is zijn er medicijnen die dat soort dromen kunnen onderdrukken, of gewoon de gehele droomslaap onderdruken? Het betekent natuurlijk niet dat je elke avond voor het slapen gaan iets moet innemen, maar wel zo af en toe. Zo ja, wat voor medicamenten zijn dat dan? En zijn ze niet gevaarlijk?
Tenslotte, heb ik ook een vraag over als je snel van een nare en dat hoeft dan niet eens zo'n nare gebeurtenis te zijn, maar wel een vervelende, overstuur raakt. En dan bedoel ik je maakt iets naars mee (bijv. dreigend ontslag) en je bent van zoiets de hele dan naar van en overstuur, en je kunt het ook de hele dag niet uit je hoofd krijgen en zelfs wat altijd zo is lig je er s'nachts wakker van of als je wakker wordt dan is het eerste waar je aan denkt aan die nare gebeurtenis, waar je meteen weer heel naar van wordt. Mijn vraag is zijn daar ook medicamenten tegen die die nare gevoelen kunnen dempen of onderdrukken, zodat je toch wat minder naar voelt?